Различитости у начину комуникације, учењу или понашању могу децу са посебним потребама учинити метом злостављања, изолације и дискриминације. Зато је неопходно да школа, наставници, вршњаци и родитељи активно раде на стварању безбедног окружења у коме ће сва деца имати подршку и једнаке шансе за развој.
Школе имају кључну улогу у спречавању вршњачког насиља кроз превентивне мере и правилне интервенције:
Наставници и ученици треба да буду упознати са изазовима с којима се деца са сметњама у развоју и инвалидитетом суочавају. Кроз активности у инклузивном окружењу које укључује свако дете можемо подстаћи емпатију и разумевање.
Пример активности: Организовање „Дана инклузије“ где се кроз игре, симулације и приче подиже свест о животу деце са посебним потребама.
Програм вршњачких медијатора може помоћи у стварању мреже подршке. Када вршњаци разумеју изазове с којима се њихови другови суочавају, већа је вероватноћа да ће показати емпатију, подршку и адекватно реаговати у ситуацијама непримереног понашања.
Пример: Додељивање „другара подршке“ у разреду који помаже у активностима и комуникацији.
Пример: Примена ИКТ алата за олакшавање комуникације и учења (апликације за алтернативну комуникацију, текст у говор).
Родитељи деце са посебним потребама могу играти активну улогу у заштити свог детета од насиља:
За додатну подршку послушајте савете социјалне раднице Нелице Марковић.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље или било који други облик насиља то можете да пријавите ОВДЕ.