Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Čitaj mi

Karakteristike dobrog nastavnika

26. jul 2024.

Izraz dobar nastavnik sadrži veći broj aspekata. Neki od njih se odnose na didaktičko- -metodička rešenja, a neki na uticaj nastavnika na mentalno blagostanje učenika, o čemu će ovde biti reči.

Nastavnici imaju veliki uticaj i na učinak učenika u školi i na različite rezultate kasnije u životu. Visokokvalitetni odnosi između nastavnika i učenika kreiraju osnovu podrške za dugoročno obrazovanje učenika. Zbog velike količine vremena koje učenici provode u školi, nastavnici igraju jednu od integralnih uloga u životima učenika. Utvrđeno je da je učenje zapravo društvena aktivnost i, još od vremena Platona i Sokrata, odnos između nastavnika i učenika je prepoznat kao važan. Taj odnos se razvija putem kooperacije i komunikacije, a način na koji se nastavnici odnose prema učenicima utiče na to kako se učenici ophode jedni prema drugima.

U brojnim istraživanjima spominje se da su ličnost, motivacija, svest i posvećenost nastavnika od vitalnog značaja u nastavnom procesu i stvaranju pozitivne nastavne klime. Važna uloga nastavnika je da, osim pruženog znanja iz oblasti koju predaju, učenicima pružaju i usmerenje, podršku i utehu.

Nastavnik može pokazati povoljno ponašanje u odnosu sa učenikom na verbalne i neverbalne načine. Blagonaklonost, bliskost, poverljivost, potkrepljenje, jasno izražavanje, veseli duh, davanje komplimenata mladima – primeri su povoljne komunikacije prosvetnih radnika sa mladima. Ona podstiče uspešnu interakciju između nastavnika i učenika, što rezultira živahnom atmosferom u učionici i zadovoljava potrebe učenika za emocionalnom i interpersonalnom podrškom. Nepristupačnost, autoritarnost, konfliktna komunikacija nastavnika može se nepovoljno odraziti i na njihov školski uspeh i na socioemocionalni razvoj mladih, dok pristupačnost i saosećajnost u odnosu sa učenicima povećavaju njihovo zadovoljstvo u školi i samim tim ima povoljne efekte na socioemocionalni razvoj.

Dobar nastavnik:

  • razume različite faze razvoja deteta, postavlja zadatke prilagođene uzrastu u skladu sa razvojnim fazama i disciplinuje učenike u skladu sa uzrastom;
  • empatičan je (prepoznaje osećanja i prenosi ih nazad učenicima) i može posmatrati stvari iz tačke gledišta dece;
  • razume verbalnu i neverbalnu komunikaciju učenika i odgovara na te signale na prikladan način i pravovremeno;
  • komunicira delotvorno, jasno, asertivno;
  • jasno stavlja do znanja kakvo ponašanje očekuje od učenika i uspostavlja granice koje su učenicima korisne i obezbeđuju im korisnu strukturu;
  • kada ukazuje na probleme u ponašanju i uspostavlja granice, fokusira se na samo ponašanje (i objašnjavanje logičnih posledica), a ne na kritiku ličnosti mlade osobe, te učenike podstiče na adekvatno upravljanje osećanjima i pronalaženje konstruktivnih rešenja za problem;
  • trudi se da pohvali način rada, strategije i napor učenika;
  • uređuje fizički i interpersonalni prostor učionice na takav način da optimizira podučavanje i minimalizuje probleme u ponašanju;
  • ohrabruje i ceni različitost tako što ne govori negativno o drugima već traži i podstiče razumevanje i poštovanje osoba koje se po nečemu razlikuju od većine učenika;
  • ne ponižava učenike i ne obezvređuje ih pred drugima;
  • koristi razne načine da motiviše učenike uvažavajući njihove različitosti i podstiče ih da ostvare svoje ciljeve, pruža konstruktivne i razumljive povratne informacije i prati napredak učenika, pokazujući im poverenje i učeći ih da procenjuju svoj napredak;
  • stvara klimu poverenja među učenicima i omogućava im da uče iz svojih grešaka, utičući na njih da redefinišu neuspeh kao iskustvo učenja, podstiče ih da kritički razmišljaju – podstiče radoznalost i slobodno iznošenje mišljenja;
  • podstiče timski rad.

Tekst je preuzet iz publikacije “MENTALNO ZDRAVLjE U ŠKOLAMA Zašto je važno, kako prepoznati probleme i kako reagovati”.

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje ili bilo koji drugi oblik nasilja to možete da prijavite OVDE.

Foto: Freepik
Foto: Freepik
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
  • Izvor: Canva
    Nova obuka za nastavnike: Vaspitanje i socijalno-emocionalno učenje u funkciji dobrobiti i celovitog razvoja dece
  • Izvor: Canva
    Vršnjačko nasilje i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom: Uloga škole i roditelja
  • Photo: Canva
    Koji pristupi i metode učenja mogu napraviti razliku u savremenom obrazovanju?
  • Foto: Freepik  
    Kako reagovati na izlive besa kod dece?
  • Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: Freepik
    Stres i sagorevanje nastavnika
  • Foto: Freepik
    Programiranje i planiranje zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
  • Foto: Freepik
    Nasilje - između propisa i prakse
  • Foto: Freepik
    Uloga nastavnika u razvoju mlade ličnosti
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    SAVETI ZA VASPITAČE – Kako podsticati uvažavanje različitosti u vrtiću?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija