Često u svom okruženju možemo čuti da neko izbegava da se druži ili bilo kakav kontakt sa osobom koja je siromašna. Izgovori za takvo ponašanje se zasnivaju na odgovorima: "Ne nosi markiranu garderobu", "Vidi, pocepana mu/joj majica"... Imovinsko stanje je jedna od osobina koja se tokom života više puta može promeniti. Oni koji su sada siromašni kasnije mogu biti veoma uspešni i imućni, a oni koji sada imaju dosta novca, u budućnosti mogu ostati bez njega. Često se dešava da imovinsko stanje onemogući dete da napreduje tokom školovanja, jer nema računar kod kuće na kojem bi uradilo zadatak ili napisalo neki rad, ili ode u pozorište, bioskop sa školom jer nema novca za kartu. Možemo li pretpostaviti kako se učenik oseća u toj situaciji?
Na ovo pitanje govorila je Jasmina Jovanović savetnik-spoljni saradnik za zaštitu dece od nasilja u OŠ "Jovan Jovanović Zmaj" u Kruševcu.
- Materijalne stvari, iako ne predstavljaju najbitniju stvar u našim životima mogu da budu ograničavajući faktor za napredovanje, ali i diskriminaciju - govori Jovanović i dodaje:
- Svakodnevni život čine razne situacije. U školi, na ulici, u tržnom centru ili pozorištu, bez obzira gde se nalazimo, uživamo određena prava koja su nam zagarantovana rođenjem. Naša lična svojstva nikada ne smeju predstavljati prepreku prilikom uživanja nekog prava, jer ako ih negiramo, zapravo osporavamo kvalitet ljudskog bića. Ljudska prava su univerzalna, nedeljiva, međusobno povezana. Npr: pravo da se školujemo i na taj način razvijamo svoju ličnost. Školovanjem razvijamo ličnost i učimo vrednosti kao što su tolerancija, solidarnost, pravda, saradnja, nediskriminacija...
Svako od nas treba da bude svestan svoje odgovornosti i da ne postupa na način kojim bi svog vršnjaka, nastavnika ili bilo koju osobu razlikovao na osnovu ličnih svojstava. Najbolje je poći od sebe i svog ponašanja, odbaciti predrasude i da različitost vidimo kao pozitivnu stvar, a ne kao barijeru u odnosu ili odbacivanje.
- Potrebno je pružiti podršku učenicima koji se žale na diskriminaciju, poštovati i uvažavati ličnost svojih vršnjaka. Svako od nas može biti žrtva diskriminacije. Graditi škole bez diskriminacije. Škole u kojima ne postoje razlike i izdvajanja, gde se uvažavaju i poštuju ličnost i nacionalni, polni, verski, rodni, seksualni, imovinski i svi drugi aspekti identiteta učesnika u obrazovanju. Poštovati princip jednakih mogućnosti - navodi Jasmina Jovanović za kraj.
Nasilno ponašanje nije u svakom slučaju diskriminatorno, ali svako diskriminatorno jeste nasilno.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.