Sa Željkom Burgund, rukovodiocem projekta Sigurni ČET u okviru servisa za savetodavno telefonsku podršku NADEL razgovarali smo o značaju Nacionalne platforme "Čuvam te", kao i najčešćim temama na koje se mladi informišu i razgovaraju putem četa.
1. Nacionalna platforma "Čuvam te" ima za cilj koordiniciju i jačanje intersektorske saradnje svih nadležnih institucija u borbi protiv nasilja. Koliko je ova saradnja značajna u borbi protiv nasilja koje uključuje decu?
Koordinacija i povezivanje među sektorima (prosvete, socijalne zaštite, zdravlja, omladine i sporta, lokalnih inicijativa) je od presudnog značaja u realizaciji aktuelne Strategije zaštite dece od zlostavljanja i zanemarivanja, sa akcioni planom za 2020-2023 godinu.
Platforma „Čuvam te“ koja je dizajnirana sa fokusom na prevenciji vršnjačkog nasilja, istovremeno je otvorena za promociju i drugih servisa koji imaju za cilj prevenciju svih vidova nasilja nad decom.
Tako se na ovoj platformi može naći kratki istorijat i broj NAcionalne DEčije Linije (NADEL 116111), telefonskog servisa za decu i mlade koji postoji već skoro 17 godina, osnovan i podržan od strane Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja. Nosilac ove usluge, od njenog osnivanja je, Centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine iz Beograda, koja postoji više od 140 godina i koji je svoje bogato iskustvo u radu sa decom, stavio u funkciju savetovanja i podrške najranjivijoj kategoriji stanovništva.
NADEL je svojoj ciljnoj grupi dostupan 24 sata dnevno, 365 dana u godini i osim telefonsko-savetodavne prakse sa pozivaocima koja obuhvata pored savetovanja i informisanje, mikro edukaciju i upućivanje na druge servise, za prevashodni cilj ima da pozivaocima omogući PRIJAVU NASILjA ili sumnje na nasilje nad decom i mladima.
NADEL „vidi“ platformu „ČUVAM TE“ kao partnera na istom zadatku, a to je obezbeđivanje prava svakog deteta da bude zaštićeno, od svih vidova nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja (čl.19 Konvencije o dečijim pravima)
2. Kako i na koji način platforma "Čuvam te" doprinosi zaštiti i bezbednosti dece i koliki je njen značaj u prevenciji nasilja?
Upravo mogućnost da deca i mladi, đaci-osnovci i srednjoškolci, ali i roditelji, nastavnici i druge bliske osobe iz života dece imaju besplatan, bezbedan i široko koncipiran vaspitno obrazovni resurs sa spektrom aktuelnih tema koje su značajne za razvoj, obrazovanje, vaspitanje, društvene mreže, informisanje o rizicima odrastanja itd, koje nudi Platforma „ČUVAM TE“, ona DOPRINOSI prevenciji nasilja, ali i širenju svesti o rizicima i različitim vidovima prevencije i preporukama kako da se nasilje spreči.
Kako konkretno?
Pa upravo što sadržajima koji se nalaze na Platformi s jedne strane proširuje svest o značaju zaštite od svih vidova zlostavljanja i zanemarivanja, a sa druge strane nudi servise (npr. i Nacionalnu dečiju liniju-NADEL 116 111) kojima se deca mogu obratiti radi prijave nasilja i savetodavnog razgovora u vezi sa bilo kojom temom.
3. Nacionalna dečija linija je usluga telefonskog savetovanja koja svoj deci u Srbiji omogućava da u bilo kom trenutku dobiju savetodavnu podršku putem besplatnog poziva. Na koji način NADEL pruža pomoć deci koja su preživela ili preživljavaju bilo koji oblik nasilja?
NADEL 116 111 je servis koji je svoju praksu gradio i unapređivao, kao odgovor na iskazane dečije potrebe, dugi niz godina. Njegovi ključni principi su ANONIMNOST-POVERLjIVOST-BESPLATNOST I DOSTUPNOST.
To znači da svako dete/mlada osoba koje nas pozove može da bude sigurna da je poziv anoniman i da je njegova privatnost sačuvana. Sve što je sadržaj razgovora, ostaje između savetnika i deteta, osim u slučaju kada se dogovore drugačije. To znači, ukoliko dete ili mlada osoba žele da prijave nasilje mogu to da učine preko Nacionalne dečije linije koja će prijavu proslediti policiji i/ili organu starateljstva. Mogu nas pozvati u svakom trenutku kada osete potrebu da razgovaraju (24/7), a poziv sa svih fiksnih i mobilnih mreža je za pozivaoca na teritoriji Srbije besplatan.
Naši savetnici prolaze specijalizovanu obuku tokom koje stiču kompetencije nedirektivnog savetovanja, metodologije savetodavnog razgovora koja je zasnovna na empatiji i vođenju deteta, odn. mlade osobe kroz pet etapa razgovora koje imaju za cilj da dete i/ili mladu osobu osnaže da samostalno, uz podršku savetnika, pronađe put do rešenja sopstvenog problema.
Kada je u pitanju tema nasilja deca i mladi trebaju vreme da se ohrabre da o tako teškim temama progovore. Savetnici dečije linije imaju strpljenja i vremena da sačekaju svako dete da skupi snagu i hrabrost i progovori o onome što mu je na srcu, ili da iznese ono što trpi u fizičkom ili emocionalnom pogledu.
4."Savetovanje putem četa" je novi servis koji je namenjen osobama koje radije komuniciraju pisanim putem. Koje su najčešće teme i problemi zbog kojih se deca obraćaju putem ovih usluga?
Savetovanje putem četa je pisana komunikacija u realnom vremenu i predstavlja odgovor usluge NADEL na iskazane potrebe naših pozivalaca da im ponekad više odgovara da se dopisuju nego da razgovaraju o intimnim temama telefonom. ČET je dostupan preko platforme www.116111.rs svakog dana od 18.00-22.00.
ČET je samo još jedna od mogućnosti savetodavnog rada, pored telefona, imejl savetovanja, komunikacije preko foruma itd.
Ono što je prednost četa je da deci i mladima obezbeđuje još veću anonimnost i mogućnost da bez bojazni, pisanim putem iznesu svoja najdublja osećanja.Čak i kada se obrate izvan preporučenog vremena, njihova poruka, upit, problem, sačekaju savetnika, koji im obavezno uputi odgovor i podstakne na ponovnu komunikaciju. (sada u realnom vremenu)
Ono što karakteriše ČET pozive su upravo teške teme, promišljanja o smislu života, zastupljena je često tema suicidalnosti, a neretko se iza uobičajenih priča može “učitati“ usamljenost, strah od socijalne i/ili partnerske komunikacije, problemi sa koncentracijom, pažnjom, konfliktni odnosi sa vršnjacima ili u porodici, kao i osećaj nevoljenosti, odbacivanja i pokušaja pronalaženja smila u aktuelnom životnom trenutku.
ČET savetnici su pretežno mladi, obrazovani stručnjaci, koji osim kompetencija za ovu vrstu savetodavnog rada imaju i ono što se zove sposobnost razumevanja sopstvene generacije i imaju kapacitet i znanje da pruže vršnjačku podršku.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.