Jedan od načina da dete zaštitite od internet opasnosti je da razvijate njegove digitalne kompetencije.
Kompetencija predstavlja kombinaciju znanja, veština i stavova neophodnih
svakom pojedincu za lični razvoj i aktivno učešće u društvu.
Digitalna pismenost predstavlja: skup znanja, veština i stavova neophodnih prilikom korišćenja digitalne tehnologije za obavljanje različitih poslova, rešavanje problema, komuniciranje, upravljanje informacijama, saradnju, kreiranje i deljenje sadržaja...
Digitalna pismenost, koja se najčešće shvata kao kombinacija tehničko-proceduralnih, kognitivnih i socijalno-emocionalnih veština (Aviram & Eshet-Alkalai, 2006), postaje „veština za opstanak“ u tehnološkoj eri. Razvijanje digitalne pismenosti je postepen i kontinuiran proces, a polazna tačka u tom procesu jeste sticanje instrumentalnih veština, odnosno osnovnih kompjuterskih veština.
Za razvijanje digitalne pismenosti, između ostalog, neophodna je podrška formalnog obrazovanja, čime se naglašava značaj školskog konteksta koji treba da bude podsticajno okruženje za razvijanje digitalne pismenosti kod učenika.
Kao podrška istraživačima i praktičarima u procesima integracije digitalnih tehnologija u nastavi i učenju i razvijanju digitalne pismenosti, pojavljuju se i razvijaju standardi, okviri, modeli i teorije koje imaju za cilj da olakšaju i potpomognu ove procese u smislu planiranja i refleksije o procesu integracije tehnologije i razvijanju digitalne pismenosti.
Jedan o takvih modela je i TPACK – (TPACK Technological Pedagogical Content Knowledge)
TPACK – (TPACK Technological Pedagogical Content Knowledge -Mishra & Koehler, 2006) je prvi ujedinjujući teorijski model integracije digitalne tehnologije u proces nastave (Archambault & Barnett, 2010).
Ovaj model sastoji se od sedam područja.
Polazi se od tri ključna područja: tehnološko znanje (TK), pedagoško znanje (PK) i znanje o sadržaju (CK). Ova tri područja međusobno se ukrštaju stvarajući još tri područja znanja: između pedagogije i sadržaja (PCK), tehnologije i pedagogije (TPK) i tehnologije i sadržaja (TCK). U centru je prostor gde se ukrštaju sva tri područja znanja (TPACK). Prema ovom modelu, ova područja znanja funkcionišu zasebno, ali i zajedno, a efikasna nastava uz tehnologiju zahteva razumevanje i sposobnost osmišljavanja nastavnog procesa koristeći istovremeno sva tri područja znanja.
TPACK model zahteva sposobnost da se angažuju znanja iz sva tri međusobno povezana područja znanja. Samo nastavnici koji vladaju gore navedenim veštinama, znanjem i kompetencijama, mogu adekvatno da razvijaju digitalne kompetencije kod učenika.
TPACK model može da pomogne planiranje i u planiranju profesionalnog razvoja nastavnika ukazujući na to šta sve nastavnici treba da znaju o tehnologiji, pedagogiji i sadržaju, kao i njihovoj međusobnoj povezanosti.
Tekst je pripremila psiholog - stručni saradnik Ivana Arsić.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.