Различити облици насиља одувек су били присутни у школама. Тридесетогодишње радно искуство показало ми је да, ако се у случајевима насиља одмах реагује, касније неће бити проблема. Уколико имамо сазнање а не реагујемо, ученици схватају да је такво понашање "нормално" и касније долази до још већих проблема.
Kaко се изборити са облицима дигиталног насиља међу вршњацима, из свог досадашњег искуства објашњава Снежана Рајковић, педагог.
Неретко се чује: "То је било и у моје време, па се није придавао значај" или "То је било нормално а сада се то диже на неки ниво" и слично. Вербално насиље (психичко и социјално) све је присутније у школама јер ученици а и многи родитељи не препознају шта се подразумева под насиљем. Различита добацивања, оговарања, вређања, ругања, називања погрдним именима све су присутнија у школама и често се преносе и на различите друштвене мреже. У таквим ситуацијама потребно је радити на унапређивању знања ученика и родитеља о насиљу, да ученици усвоје правила понашања, управљају сопственим понашањем у одређеним ситуацијама, разликују прихватљиво од неприхватљивог понашања и слично, објашњава Рајковић на самом почетку.
- Пре неколико година ученик је пријавио одељенском стрешини, да је на „вибер групи“, чији он није члан, написано да је он најгори у одељењу, заједно са још једним учеником. Размена порука преко „вибер групе“ догодила се у касним вечерњим сатима, у време викенда, када су ученици гласали за најбоље ученике у одељењу, а затим и за најгорег ученика - говори педагог и објашњава поступак превенције оваквог случаја вршњачког насиља-
Предузете су следеће активности:
- Обављен је разговор одељењског старешине са ученицима и родитељима ученика који су учествовали у дописивању, њих шесторо.
- У сарадњи са педагогом одржане су две радионице за ученике: "Бонтон на интернету" чији је циљ био да се ученици упознају са правилима понашања при коришћењу интернета и где су на крају радионице погледали цртани филм "Лепо понашање на интернету", "Поштовање различитости, нисмо сви исти" са циљем развијања толеранције и прихватања различитости, где је на крају радионице свако добио дипломе за оно у чему је најбољи а на основу избора другова у одељењу.
- Обављен је родитељски састанак који је имао за циљ обавештавање родитеља о догађају, спречавање даље злоупотребе друштвених мрежа и понављања истих или сличних догађаја али и да родитељи воде рачуна о коришћењу и организовању времена за учење, спавање и коришћења телефона, као и да посебно обрате пажњу на дешавања на рођенданима или активностима ван школе како се конфликти не би ширили у школи. Одржано је предавање на тему "Бонтон на интернету" а родитељи су упознати и са Дигиталним водичем "Деца и интернету – паметно од почетка".
- Праћено је понашање ученика у школи од стране одељењског старешине и код куће од стране родитеља.
- У сарадњи са професорком информатике, педагогом и одељењским старешином одржана је још једна радионица за родитеље на тему "Дигитално насиље и безбедно коришћење интернета и друштвених мрежа" коју су родитељи оценили као поучну, важну и реализовану у право време.
- Сигурна сам да постоји безброј примера чији су резултати били видљиви. Ми који учествујемо у васпитању и одрастању деце, школа и родитељи, имамо задатак да благовремено и циљано заједно са децом, реагујемо на сваки облик насиља још на самом почетку - прича и саветује из свог досадашњег искуства у раду са децом Снежана Рајковић, педагог.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.