С обзиром на то да деца већину свог времена проводе у школи, са својим наставницима/професорима и другарима/вршњацима, верује се да је наставник, односно професор тај који први примећује проблем кроз који дете пролази, проблем између вршњака који доводи до вршњачког насиља, али и да први може да препозна и увиди да дете пролази кроз неки вид дигиталног вршњачког насиља који се мора пријавити, и по процедури даље санкционисати и решити.
Емина Бековић из Националног контакт центра за безбедност деце на интернету у оквиру Министарства трговине, туризма и телекоминикација објашњава како да наставници заштите дете од сајбер злостављања ако примете да дете пролази кроз овакав вид насиља.
Обично постоје знаци који указују да је дете мета сајбербулинга или се мучи из других разлога.
Треба обратити пажњу на:
- Ако је дете постало повучено, нервозно, усамљено,тужно, љуто или плачљиво.
- Неочекивану промену у оквиру друштвених група
- Мању интеракцију са осталим ђацима у школи
- Могуће одбацивање од стране вршњака
- Одбијање школских задатака
- Претерана успаваност или мањак концентрације у учионици и осталим активностима
- Виши ниво изостајања
- Слабљење имунитета
- Суицидне идеје – ово би требало пријавити управи школе и родитељима/старатељима како би одмах предузели адекватне акције.
Константно са ђацима разговарајте о томе који су сајтови прикладни за њихов узраст и зашто.
- Користите сваку прилику да родитеље подсетите да свакодневно обрате пажњу на то шта њихово дете ради док је на интернету.
- Забране никако нису решење, па тако не саветујте да је играње игрица лоше, већ кроз креативне примере и радионице покажите које су лоше стране интернета.
- Честа предавања и едукације научиће децу о опасностима на интернету.
- Разговарајте са ђацима шта се све сматра cyberbullying – om. Подсећајте их на то да се сваки вид cyberbullying – а кажњава и да сносе последице сви који креирају и деле непримерен садржај.
- Постоје многе промене у понашању детета које је мета cyberbullying – а, обратите пажњу уколико их приметите код својих ученика и покушајте да разговарате са њима и откријете у чему је проблем.
- Деца која су мета вршњачког насиља на интернету постају повучена, нерасположена, усамљена. Одбијају да одлазе на тренинге, у школу и дружење са другом децом. Често се дешава да имају суицидне идеје као и мањак концентрације.
- Често се дешава да деца не желе да разговарају о проблему који имају, потрудите се да ангажујете неког у кога имају поверења, као што је други наставник, психолог или педагог школе.
- Пратите интеракцију детета са његовом околином.
- Школе имају јасно дефинисане процедуре за поступање у случају појаве cyberbullying – a, уколико приметите да је иницијатор насиља неко из школе, обавезно што пре укључите цео колектив у решавање.
Ако дођете до материјала на друштвеним мрежама којим се малтретира неко од ученика пријавите то администраторима друштвене мреже како би материјал био што пре уклоњен. Пре него што пријавите непримерен садржај, снимком екрана сачувајте доказ о свему шта сте прочитали.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.