Аутор текста је мр Маја Петаков Вуцеља, психолог у ОШ „Жарко Зрењанин“, Нови Сад и саветник - спољни сарадник за заштиту од насиља Министарства просвете.
Нажалост, сведоци смо да је дигитално насиље у експанзији. У време короне, када су деца била усмерена на учење преко разних платформи, школска пракса је показала да је дошло до наглог пораста дигиталног насиља.
Како се дефинише дигитално насиље?
Постоје бројне дефиниције дигиталног насиља. Свеобухватна дефиница електронског насиља гласи: „Електронско или дигитално насиље и злостављање је злоупотреба информационих технологија која има за последицу повреду друге личности и угрожавање достојанства и остварује се слањем порука електронском поштом, СМС- ом, четовањем, укључивањем у форуме, друштвене мреже, путем веб-сајта и слично“ (из презентације: Безбедност деце на интернету, семинар за наставнике, организатор: Save the children). Дигитално насиље је комплексно, јер представља фузију свих облика злостављања детета од експоатације деце, вербалног, емоционалног и сексуалног злостављања до физичке тортуре. Зато је добра организација превентивних активности чији је циљ превенција насиља уопште, са нагласком на дигитално насиља , неопходна и обавезна. Оне треба да буду мултидисциплинарне, односно да се укључе сви актере школског живота деце, што значи да се креирају на релацији родитељ-ученик-наставник.
Превентивне активности је важно планирати са ученицима и млађих и старијих разреда, и са њиховим родитељима. Са ученицима нижих разреда ( од I до IV разреда), препоручујемо да се учитељи ослоне на одличан материјал који се налази на сајту Ужичког центра за права детета. На том сајту учитељи могу користити одличне цртане филмове који се баве превенцијом дигиталног насиља (https://digitalni-vodic.ucpd.rs/crtani-filmovi/?lng=lat).
Када су у питању ученици старијих разреда, постоје бројни корисни материјали које наставници могу да користе у раду са децом. Одличан кратак промо спот „Бирај речи, хејт спречи (https://www.youtube.com/watch?v=v5Y6KEq-7d4), препоручујемо за рад са ученицима V и VI разреда. Овај кратак филм може да представља уводну активност на основу које ће наставник моћи да прошири причу о добрим и лошим странама интернета и како зауставити дигитално насиље. За ученике VII и VIII разреда, препоручујемо филмове Министарства трговине, туризма и телекомуникација. У нашој школској пракси, деца су конструктивно одреаговала на садржај филма: „Безбедност деце на интернету-Не комуницирај са непознатим особама путем интернета.“
Превентивне активности са родитељима:
Најбољи начин да информишемо родитеље о опасностима коришћења интернета од стране деце, али и добрим странама интернета су свакако родитељски састанци. У раду са родитељима, може се користити следећи материјал:
А шта ако се дигитално насиље ипак догоди?
Навели би пример из праксе, који се често дешава у школској пракси.
Дете нижег разреда правило је вибер групе у које је укључивало децу из разреда и давало је погрдне називе групама, вређајући друго дете из одељења. Том приликом јавно је сугерисало другим ученицима да вређају наведено дете.
ПРЕДУЗЕТЕ АКТИВНОСТИ:
Планиране су и реализоване радионице са одељењем у циљу неговања пријатељства и превенције дигиталног насиља. Коришћени су цртани филмови Ужичког центра за права детета. https://digitalni-vodic.ucpd.rs/crtani-filmovi/?lng=lat).
Даља сарадња са Тимом за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања, и праћење ефеката предузетих активности.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.