Један од начина да дете заштитите од интернет опасности је да развијате његове дигиталне компетенције.
Компетенција представља комбинацију знања, вештина и ставова неопходних
сваком појединцу за лични развој и активно учешће у друштву.
Дигитална писменост представља: скуп знања, вештина и ставова неопходних приликом коришћења дигиталне технологије за обављање различитих послова, решавање проблема, комуницирање, управљање информацијама, сарадњу, креирање и дељење садржаја...
Дигитална писменост, која се најчешће схвата као комбинација техничко-процедуралних, когнитивних и социјално-емоционалних вештина (Авирам & Есхет-Алкалаи, 2006), постаје „вештина за опстанак“ у технолошкој ери. Развијање дигиталне писмености је постепен и континуиран процес, а полазна тачка у том процесу јесте стицање инструменталних вештина, односно основних компјутерских вештина.
За развијање дигиталне писмености, између осталог, неопходна је подршка формалног образовања, чиме се наглашава значај школског контекста који треба да буде подстицајно окружење за развијање дигиталне писмености код ученика.
Као подршка истраживачима и практичарима у процесима интеграције дигиталних технологија у настави и учењу и развијању дигиталне писмености, појављују се и развијају стандарди, оквири, модели и теорије које имају за циљ да олакшају и потпомогну ове процесе у смислу планирања и рефлексије о процесу интеграције технологије и развијању дигиталне писмености.
Један о таквих модела је и ТПАЦК – (TPACK Technological Pedagogical Content Knowledge)
ТПАЦК – (TPACK Technological Pedagogical Content Knowledge -Mishra & Koehler, 2006) је први уједињујући теоријски модел интеграције дигиталне технологије у процес наставе (Archambault & Barnett, 2010).
Овај модел састоји се од седам подручја.
Полази се од три кључна подручја: технолошко знање (ТК), педагошко знање (ПК) и знање о садржају (ЦК). Ова три подручја међусобно се укрштају стварајући још три подручја знања: између педагогије и садржаја (ПЦК), технологије и педагогије (ТПК) и технологије и садржаја (ТЦК). У центру је простор где се укрштају сва три подручја знања (ТПАЦК). Према овом моделу, ова подручја знања функционишу засебно, али и заједно, а ефикасна настава уз технологију захтева разумевање и способност осмишљавања наставног процеса користећи истовремено сва три подручја знања.
ТПАЦК модел захтева способност да се ангажују знања из сва три међусобно повезана подручја знања. Само наставници који владају горе наведеним вештинама, знањем и компетенцијама, могу адекватно да развијају дигиталне компетенције код ученика.
ТПАЦК модел може да помогне планирање и у планирању професионалног развоја наставника указујући на то шта све наставници треба да знају о технологији, педагогији и садржају, као и њиховој међусобној повезаности.
Текст је припремила психолог - стручни сарадник Ивана Арсић.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.