Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Деца и млади
Читај ми

Демонстрација моћи над вршњацима није "кул"

20. јануар 2021.

Вршњачко насиље се у јавности најчешће везује за школу, што је само делимично тачно, јер оно може да се јави међу децом не само у школи већ и било где, где се нађу деца сличних година, односно сличног узраста. У домовима за децу, у вртићима, на игралишту - терену, у парку где се играју, у спортском клубу, на рођенданском дружењу и у другим ситуацијама.

Изразом "вршњачко насиље" означава се насилно понашање које неко дете, "извршилац/извршиоци насила" или група деце примењује према другом детету са намером да се том детету нанесе бол, страх, срамота и понижење, једном речју да му се нанесе патња. При томе, насилно понашање се не односи само на физичко, већ и на вербално и социјално насиље.

Психолог Зорица Михаиловић на тему "извршиоца насиља" рекла је да, према њеном мисљењу, и поред континуиране едукације ученика о штетности његових поступака, односно поступака вршења насиља према другој деци, односно својим вршњацима, сматра да је неопходно да код таквих ученика, који су склон оваквим рекацијама развијати просоцијалне вештине као што су вештине ненасилне комуникације, конструктивног решавања сукоба, емпатије као и вештине емоционалне писмености -вештине препознавања емоција и њихових узрока.

- Помоћ вршњака је такође важна, кроз вршњачку медијацију се може значајно утицати на промену понашања. Постоје различити програми превенције испољавања насилног понашања у школама који могу бити значајан ресурс у третману ових понашања - објашњава психолог.

На питање чему потреба за демонстрацијом моћи и да ли се то може приметити и контролисати, психолог Зорица Михаиловић објашњава да постоје одређени фактори који повећавају вероватноћу да ће неко испољити насилно понашање. Један од тих фактора је и потеба за демонстрацијом моћи над осталим вршњацима.

- Када ту потребу не реализују на неки други начин, у недостатку вештина за конструктивно решавање сукоба и комуникацијских вештина, могу се испољити неки од насилних образаца понашања. Популарност ових ученика у групи вршњака није на високом нивоу јер користе насиље као модел комуникације - рекла је Зорица Михаиловић.

Када је реч о деци над којима се насиље испољава од стране извршиоца насиља, психолог наглашава да си у највећем ризику, да буду жртве насиља, обично су они ученици који у конфликтним ситуацијама нису спремни да пруже отпор већ трпе и повлаче се.

- Ученици који су физички слабији, несигурнији или који нису интегрисани у вршњачку групу и имају мање пријатеља који би их заштитили изложени су већем ризику да буду жртве вршњачког насиља. Међутим, не мора да буде увек тако, жртва може да буде било ко - наводи психолог.

Међутим, након ових теза, поставља се питање да ли извршилац насиља на овакав начин на крају и доказује своју моћ, према вршњаку, у школи, у друштву и шта на тај начин постиже, психолог одговара:

- Доказивање моћи може да буде један од циљева насилног понашања неке особе али не и једини. Међутим неко ко жели да стекне популарност у одређеној групи и задобије наклоност окружења мора користити различите просоцијалне вештине пре него насилно понашање - објашњава психолог.

Психолог Зорица Михаиловић на ову тему своје стручно мишљење дала је и о случају даљег развој и формирања личности код детета које је извршилац насиља, односно детета које испољава агресивност према другој деци, својим вршњацима у најранијој фази одрастања. У ком правцу може ићи његов даљи развој, да ли временом постају још агресивнији или уз стручну помоћ могу да се промене?

- Временом може доћи до промене у начину изражавања насилног понашања, оно се може испољавати индиректније или у неком другом облику. Нпр. на старијим узрастима се смањује учесталост физичког насиља али су доминантнији неки други облици насилног понашања. Међутим, без једног свеобухватног приступа овом проблема и помоћи особи која испољава насилно понашање е верујем да може доћи до промене - објаснила је психолог Зорица Михаиловић.

 

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.

Foto : Shutterstock
Foto : Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Деца и млади
  • Нова обука за ученике: Спречи конфликт пре него што почне!
    Нова обука за ученике: Спречи конфликт пре него што почне!
  • Извор: Canva
    Како читање обогаћује вокабулар и побољшава комуникацију код деце?
  • Извор: Canva
    Светски дан здравља: Како изградити здраве навике код деце и младих?
  • Извор: Canva
    Мећународни дан за елиминацију расне дискриминације: Како стати на пут расној дискриминацији?
  • Извор: Canva
    Спорт и деца: Како физичка активност доприноси физичком, менталном и социјалном развоју?
  • Foto: Canva
    Петарде нису за децу! Безбедност је увек на првом месту!
  • Foto: Canva
    Методе мотивисања ученика, прилагођене данашњим генерацијама
  • Нова обука за ученике: Трговина људима - Превенција, препознавање, пријава и подршка. Зашто је важно да о овом причамо?
    Нова обука за ученике: Трговина људима - Превенција, препознавање, пријава и подршка. Зашто је важно да о овом причамо?
  • Foto: Freepik
    Како да школа буде више од места за учење?
  • Како заштити дете од дискриминације у предшколској установи или школи?
    Како заштити дете од дискриминације у предшколској установи или школи?
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија