Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Деца и млади
Читај ми

Дискриминација деце на основу физичког изгледа

30. март 2022.

Да ли треба објаснити појам дискриминације? - Наравно да треба.

Иако се о дискриминацији годинама уназад говори, за многу децу, па и родитеље, ово остаје недовољно разјашњен појам.

Шта уопште значи то "лично својство"?

Објашњење да смо сви различити, није увек довољно. Разликујемо се по раси, боји коже, прецима, држављанству, националности, језику, вери, полу, сексуалној оријентацији, имовном стању, социјалном и културном пореклу, генетским особеностима, старосној доби, изгледу. Није проблем што се разликујемо, проблем је када та различитост постане тема етикетирања, искључивања, изопштавања.

Школа је расадник различитости, нарочито основна, њена сврха, сем образовања и васпитања и јесте у томе да негује ту различитост деце према својим склоностима. Није лако бити другачији у вршњачком окружењу које прати одређене трендове сервиране путем медија. Ученици који не бивају похваљени због свог другачијег мишљења, става, склоности ка појединим областима неретко бивају осуђени од стране својих вршњака. Таргетирање другачијих води у дискриминацију.

Изглед је свима јако битан, а осетљивост је посебна у пубертету. Није лако објаснити детету да му генетске предиспозиције не дозвољавају да изгледа као особа са насловне стране и да оно има своје квалитете. Али оно жели само да буде прихваћено и да припада одређеној вршњачкој групи, па макар и на своју штету. Идентификује се са групом, посебно вођом и жели да личи на неког другог. Самосвест да сви имамо другачије склоности још увек није довољно изграђена у овом узрасту.

Када ученицима споменемо дискриминацију најчешћи одговор који добијамо је: "То је била само шала." Зато је неопходно објаснити да није све само шала. Ако некога издвојимо из вршњачке групе - етикетирамо због тога што носи наочаре, има специфичан ход, другачији стил облачења, гласно коментаришемо дебљину или пак недовољну висину, а да при томе не водимо рачуна колико ће то утицати на ту особу води у дискриминацију. Ученици који бивају изложени таквом етикетирању, и сами несигурни у себе, још више се повлаче, престају да функционишу унутар вршњачке групе, радије остају у учионици за време одмора како никоме не би упадали у очи, док за време часова физичког васпитања избегавају рад и облачење спортске опреме како не би били изложени погледима. Етикетирање се не завршава ту, већ узима маха, преноси се на друштвене мреже, које су данас свим ученицима доступне.

Тада дискриминација постаје јавно видљива јер узима облик дигиталног насиља, и понекад тек тада долази до реакције надлежних служби. Нажалост, до тада је дискриминација оставила већ дубок траг на психофизички развој детета које јој је било изложено.

Најбитнија је правовремена реакција и начин на који ће такво понашање према појединцу бити прекинуто. И не завршава се све ту, тек тада треба радити са ученицима на освешћивању сопственог идентитета и идентитета дугих, освестити постојање одређених предрасуда и стереотипа, преиспитати шта помаже у мењању мишљења, какву слику имамо о себи, а какву о другима.

O дискриминацији деце на основу физичког изгледа говорила је Соња Стојановић, саветник-спољни сарадник за заштиту деце од насиља из Крушевца.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Деца и млади
  • Нова обука за ученике: Спречи конфликт пре него што почне!
    Нова обука за ученике: Спречи конфликт пре него што почне!
  • Извор: Canva
    Како читање обогаћује вокабулар и побољшава комуникацију код деце?
  • Извор: Canva
    Светски дан здравља: Како изградити здраве навике код деце и младих?
  • Извор: Canva
    Мећународни дан за елиминацију расне дискриминације: Како стати на пут расној дискриминацији?
  • Извор: Canva
    Спорт и деца: Како физичка активност доприноси физичком, менталном и социјалном развоју?
  • Foto: Canva
    Петарде нису за децу! Безбедност је увек на првом месту!
  • Foto: Canva
    Методе мотивисања ученика, прилагођене данашњим генерацијама
  • Нова обука за ученике: Трговина људима - Превенција, препознавање, пријава и подршка. Зашто је важно да о овом причамо?
    Нова обука за ученике: Трговина људима - Превенција, препознавање, пријава и подршка. Зашто је важно да о овом причамо?
  • Foto: Freepik
    Како да школа буде више од места за учење?
  • Како заштити дете од дискриминације у предшколској установи или школи?
    Како заштити дете од дискриминације у предшколској установи или школи?
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија