Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Деца и млади
Читај ми

Како да школа буде више од места за учење?

23. септембар 2024.

У данашње време образовно-васпитни процес је у великој мери усмерен на образовну улогу и остваривање образовних циљева и исхода. Са друге стране, постоји велика потреба да се кроз школовање утиче на развој широког спектра вештина које ће ученицима омогућити прилагођавање на променљиве околности, да развијају иновативна решења за проблеме, да буду лидери у својим областима, да буду истрајни, усмерени на остваривање циљева, али истовремено и тимски играчи који прихватају различитости и спремни су на сарадњу, суочавање са стресом, изазовима и неуспехом. Учење критичког мишљења, развијање карактера, упорности, храбрости и креативности требало би да буду централни елементи у образовању и васпитању за савремено доба.

Наставни предмети имају своје специфичности, али истовремено пружају пуно простора за различито васпитно деловање. Васпитање ученика требало би да се фокусира на развој критичког мишљења, креативности, самосталности и самопоуздања, стицање вештине како се учи, постављају и остварују циљеви учења, подстицање радозналости и истраживачког духа, емпатије и саосећање према другима, неговање моралних вредности попут поштења, одговорности и толеранције.

Неке од кључних вредности и полазишта неопходних за подршку целовитом развоју личности детета, на којима се заснива и васпитно деловање, јесу:

  • Поштовање и уважавање себе и других, прихватање различитости.
  • Одговорност за преузимање обавеза и задужења, поштовање правила и норми, као и прихватање последица свог понашања.
  • Сарадња и способност да се ради са другима, да се дели и помаже при остваривању циљева, да се решавају конфликти на миран начин, као и да се доприноси заједничким циљевима.
  • Креативност, стварање нових идеје и решења, уживање у учењу и истраживању, уметничком изражавању.
  • Солидарност и брига о другима, способност да се осећа и показује саосећање и подршка, да се учествује у хуманитарним и добротворним акцијама, као и да се заступају интереси и вредности заједнице.

Различити наставни предмети и садржаји нуде богатство материјала за подстицање критичког мишљења, креативности и самосталности код ученика.

Давање простора за постављање питања, анализу информација и самостално долажење до закључака помаже ученицима да развију вештине потребне за доношење информисаних одлука и решавање проблема у различитим ситуацијама.

Интердисциплинарни приступ захтева од наставника да планирају и реализују наставу која је заснована на пројектном учењу, темама, проблемима или питањима која су значајна за ученике и њихово окружење.

Интегрисање дигиталне технологије у наставу може да унапреди учење и подстакне креативност. Коришћење вештачке интелигенције (АИ) и других технолошких иновација и канала учења који су блиски деци могу бити корисни алати у учењу и подучавању, а истовремено омогућавају разумевање да се дигитална технологија може користити за истраживање, креирање, сарадњу и заједнички рад и учење и да у тој сфери важе све усвојене норме које доприносе добрим међуљудским односима.

Начин на који је организован рад у учионици може значајно да допринесе васпитној функцији школа. Облици рада треба да буду разноврсни и прилагођени различитим потребама, интересовањима и могућностима деце, да буду занимљиви и мотивишући за њих. Постављање питања, тражење различитих извора информација и разговор о размишљањима и закључцима помаже ученицима да сагледају различите перспективе и буду критичнији према информацијама које добијају. Оснаживање ученика да дискутују, износе своја виђења, договарају се и преговарају помаже ученицима да развијају вештине комуникације и представљања. Кроз рад у пару и групи деца се уче сарадњи, самоконтроли, одговорности, критичком мишљењу, решавању проблема и многим другим социјално-емоционалним вештинама.

Интерактивно и кооперативно учење су два приступа учењу која се заснивају на сарадњи и комуникацији између ученика. Они имају за циљ да подстакну активно учешће ученика у наставном процесу, да развију социјалне и когнитивне вештине, да повећају мотивацију и задовољство учењем, да унапреде разумевање наставног садржаја и да допринесу њиховом личном и социјалном развоју.

Ефикасно учење се дешава на много начина. Неки ученици добро учe директно од наставника, други боље уче самостално. Једна од ефикаснијих техника активног учења је вршњачко учење. Ова врста учења подстиче комуникацију и сарадњу и помаже ученицима да учврсте своје знање учећи једни друге.

Текст је преузет из водича „Васпитање у функцији добробити и целовитог развоја деце – Водич за запослене у установама основног и средњег образовања и васпитања“.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље или било који други облик насиља то можете да пријавите ОВДЕ.

Foto: Freepik
Foto: Freepik
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Деца и млади
  • Нова обука за ученике: Спречи конфликт пре него што почне!
    Нова обука за ученике: Спречи конфликт пре него што почне!
  • Извор: Canva
    Како читање обогаћује вокабулар и побољшава комуникацију код деце?
  • Извор: Canva
    Светски дан здравља: Како изградити здраве навике код деце и младих?
  • Извор: Canva
    Мећународни дан за елиминацију расне дискриминације: Како стати на пут расној дискриминацији?
  • Извор: Canva
    Спорт и деца: Како физичка активност доприноси физичком, менталном и социјалном развоју?
  • Foto: Canva
    Петарде нису за децу! Безбедност је увек на првом месту!
  • Foto: Canva
    Методе мотивисања ученика, прилагођене данашњим генерацијама
  • Нова обука за ученике: Трговина људима - Превенција, препознавање, пријава и подршка. Зашто је важно да о овом причамо?
    Нова обука за ученике: Трговина људима - Превенција, препознавање, пријава и подршка. Зашто је важно да о овом причамо?
  • Како заштити дете од дискриминације у предшколској установи или школи?
    Како заштити дете од дискриминације у предшколској установи или школи?
  • Шта је добробит деце и како је подржати?
    Шта је добробит деце и како је подржати?
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија