Сви смо безброј пута чули констатацију и били сведоци у ситуацији која се односи на децу, а гласи: "Тако брзо расту".
Иако је сигурно тешко замислити дете, тако мало и младо као независну и одговорну одраслу особу, можда је још теже замислити како ћете као родитељ подстаћи да се то оствари, посебно када је детету потребна помоћ у толико ствари. Али, никад није прерано да их подучавате разним вештинама, па тако и да подстичете развој њихове одговорности.
Усредсредите се на моћ способности детета, односно на оне ствари које је тренутно у стању да уради. Можда не може везати своје ципеле или прочитати књигу само, али признајући му све што добро ради, храните његово самопоуздање и ментално га припремате за будуће изазове.
На ову тему разговарали смо са педагогом Бранком Орешчанин која се дотакла и улоге родитеља и њихових способности када је реч о развијању одговорности код деце.
Када је реч о развијању одговорности код деце, битно је истаћи да је и улога родитеља различита с обзиром на то да ни дигитална писменост свих родитеља није иста. Неки, још увек (иако је ово друга година искуства онлајн наставе), не умеју да "уђу" у е- Дневник и благовремено имају увид у активност свог детета на часовима. Често се изненаде када их одељењски старешина или стучни сарадник контактира и обавести о неукључивању његовог детета у онлајн наставу.
Педагог наводи да тек после овакве ситуације и примедби одељенског старешине следи промена стратегије у васпитању.
- Реално је очекивати да ће у раду ученику доћи до "презасићења" и да је некада неопходан "тајм аут". То могу себи понекад да приуште уколико то није у термину заказаног теста или сл. Међутим, дете мора да преузме одговорност нарочито уколико су образовна постигнућа слабија.
Постоји ли нека гаранција да се одговорност одржи? Шта могу родитељи и наставници да учине и подрже ову вредност код деце/ученику?
- Од стране ПП службе треба ученицима понудити агенду за планирање на месечном и недељном нивоу у којој би имали преглед/евиденцију значајних активности попут термина усменог одговарања, писмених и контролних вежби, тестова, термина Гугл мит-а итд. Наравно ту има простора и за неке приватне обавезе како би могли што боље да их ускладе са школским. То би био доказ њихове самосталности у конструктивном планирању времена. Поред тога, требало би им понудити и образац за планирање на дневном нивоу са одређеном временском структуром - објашњава Орешчанин и додаје:
- Поред сваке планиране активности требало би убележити да ли је реализована. То би била нека самопроцена личне одговорности уместо да одрасли "спочитавају" тј. критикују уколико нису одговорили на школске захтеве.
Родитељи би свакако требало да буду у контакту са одељењским старешином и благовремено обавештени о напредовању свог детета. Дакле, предузете активности у синергији: одељењски старешина, ПП служба и родитељи су најјача подршка у развоју одговорности код ученика/детета према школским обавезама.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.