Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Деца и млади
Читај ми

Разликовање агресивног и насилног понашања код деце предшколског узраста

25. јул 2024.

Сукоби међу децом предшколског узраста током којих се испољава агресивно понашање нису ретка појава; чак и трогодишњаци могу да испоље агресивно понашање које другом детету или деци може да нанесе бол, патњу или повреду.

Разлика између агресивног понашања и насилног понашања је у томе што се насилно понашање понавља у различитим околностима и што су присутни асиметрични односи моћи (дете које испољава насилно понашање јесте дете које у групи има доминантан положај, за разлику од детета на које је насилно понашање усмерено).

Нису сви сукоби међу децом (као ни свако испољавање агресивног понашања током сукоба) насилни. На пример, деца могу угрожавати другу децу тако што им прете, гурају их у страну, лажно их оптужују или одбијају да се играју сa одређеном децом. Иако повређујућа по дете, таква понашања се не сматрају вршњачким насиљем јер нису понављана с циљем да се друго, мање моћно дете повреди. Међутим, ако се допусти да се таква понашања понављају, постоји тенденција да прерасту у насилан образац, па ће једно дете или група деце вољно и понављано доминирати над рањивом децом тако што ће им давати погрдна имена, физички их нападати и искључивати их из заједничких игара.

Деца која су под ризиком да буду мета насилног понашања обично су деца с нижим нивоом самопоуздања, деца која имају тешкоће да се одупру захтевима вршњака или деца која су склона повлачењу. На пример, дете које је мета вршњачког насилног понашања плаче или се покорава и препушта играчку, па ће се дете које испољава насилан образац понашања вероватно поново усмерити на њега и сукоб ће се наставити. Понекад покоравање детета према коме је овакво понашање усмерено може као такво да буде награђујуће, па детету које га испољава може представљати задовољство да га сврсисходно примењује.

Кад друга деца у групи посматрају „успешно“ практиковање моћи и доминације, она се могу придружити доминирањем над истим дететом, понављајући или примењујући сличну тактику. Уколико се дозволи да се ови рани облици насилног понашања међу децом понављају, могуће је да дође до формирања хијерархија моћи у групи, па да групе доминантне деце редовно угрожавају оне који уз плач и попуштање удовољавају њиховим захтевима. Васпитачи често из различитих разлога превиђају насилно понашање међу децом, мислећи да су мала деца превише наивна да вољно науде и повређују другу децу. Они могу да се оглуше или занемаре овакво понашање уз констатацију да су „деца увек само деца“ или тако што ће за неко посебно дете рећи да је „тешко“ или „изазовно“. Догађа се и да васпитачи превиде појаву насилног понашања међу децом у групи уколико је група велика, па васпитач не успева или не може да надгледа свако дете или то ради на неадекватан начин.

Разумевање различитих начина укључивања предшколске деце у вршњачке сукобе и испољавање понашања које може бити повређујуће помаже васпитачима да предупреде или зауставе таква понашања. Сукобе међу децом лакше је зауставити на ранијим  узрастима. Кад васпитач препозна и заустави на друго дете усмерено повређујуће понашање тако што преусмери дететово понашање и замени га прихватљивим, он тиме успева да заустави сукобе међу децом пре него што они ескалирају. Дугорочна и превентивна стратегија била би да се поткрепљује развој позитивних социјалних интеракција међу децом и да се подстиче развој просоцијалног понашања.

Текст је преузет из припучника за васпитаче “ВРТИЋ КАО СИГУРНО И ПОДСТИЦАЈНО ОКРУЖЕЊЕ ЗА УЧЕЊЕ И РАЗВОЈ ДЕЦЕ”.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље или било који други облик насиља то можете да пријавите ОВДЕ.

 

Разликовање агресивног и насилног понашања код деце предшколског узраста
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Деца и млади
  • Нова обука за ученике: Спречи конфликт пре него што почне!
    Нова обука за ученике: Спречи конфликт пре него што почне!
  • Извор: Canva
    Како читање обогаћује вокабулар и побољшава комуникацију код деце?
  • Извор: Canva
    Светски дан здравља: Како изградити здраве навике код деце и младих?
  • Извор: Canva
    Мећународни дан за елиминацију расне дискриминације: Како стати на пут расној дискриминацији?
  • Извор: Canva
    Спорт и деца: Како физичка активност доприноси физичком, менталном и социјалном развоју?
  • Foto: Canva
    Петарде нису за децу! Безбедност је увек на првом месту!
  • Foto: Canva
    Методе мотивисања ученика, прилагођене данашњим генерацијама
  • Нова обука за ученике: Трговина људима - Превенција, препознавање, пријава и подршка. Зашто је важно да о овом причамо?
    Нова обука за ученике: Трговина људима - Превенција, препознавање, пријава и подршка. Зашто је важно да о овом причамо?
  • Foto: Freepik
    Како да школа буде више од места за учење?
  • Како заштити дете од дискриминације у предшколској установи или школи?
    Како заштити дете од дискриминације у предшколској установи или школи?
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија