Foto: Freepik
Foto: Freepik
Добробит деце је комплексан вишедимензионални појам који обухвата физичку, емоционалну, социјалну, духовну, когнитивну, професионалну и финансијску добробит (различити аутори говоре о шест или више димензија добробити). Добробит се односи на физичко и ментално здравље, слику коју имамо о себи и управљање осећањима, односе које успостављамо са другима и могућности да учествујемо у заједници, да ли смо задовољни својим животом и како разумемо његов смисао и сврху, на мишљење и учење, да ли смо задовољни послом којим се бавимо и професионалном оствареношћу, и финансијску стабилност. Општа добробит подразумева да је остварен бар неки ниво у свим димензијама добробити.
На добробит утичу животни услови и ситуације, природно и друштвено окружење и догађаји, али и однос према животу, способност ношења са животним изазовима (психо-социјална резилијентност), као и усмереност на уживање у лепоти природе и уметничких дела, стваралачко и креативно изражавање.
Добробит је жељени циљ, она се не може постићи и сачувати, већ се на њеном остварењу мора непрестано радити.
О значају добробити говори и утемељеност у стратешким и законским документима, истраживања и смернице које се доносе како би се унапредили услови да СВАКО дете може да оствари добробит.
На добробит детета у великој мери утичу односи са вршњацима. За дете је веома важно да се осећа као део вршњачке групе и одељења, да буде прихваћено и да га друга деца уважавају.
Добробит сваког појединачног детета повезана је са добробити његове породице, уже и шире заједнице. Стварање услова за добробит деце је обавеза породица, образовно-васпитних и других установа које пружају услуге деци, као и целог друштва. Одговорност друштва је да брине о добробити породица и запослених у установама које раде са децом.
Дете остварује добробит кроз личну активност у односима са другим људима и окружењем, а обавеза одраслих је да стварају услове и пружају подршку детету да оствари максималну добробит.
Како препознајемо да ли дете остварује добробит:
Када процењујемо добробит детета потребно је водити рачуна о узрасту и животном контексту, чувати се предрасуда и стереотипног приступа појединцима и социјалним групама којима припадају, бити опрезан у доношењу закључака и проверити их са дететом (и породицом). Посматрање детета и процена остварености његове опште добробити и у појединачним димензијама има за циљ да да смернице за пружање подршке, а не за дијагностиковање и етикетирање.
Текст је преузет из водича „Васпитање у функцији добробити и целовитог развоја деце – Водич за запослене у установама основног и средњег образовања и васпитања“.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље или било који други облик насиља то можете да пријавите ОВДЕ.