Вештине изградње односа подразумевају способност особе да успоставља и одржава позитивне везе са другим људима. Ове вештине су кључне за развој здравих односа, неговање емпатије и промовисање ефикасне комуникације, тимског рада и сарадње, који су од суштинског значаја за успех како у школском тако и у личном окружењу.
Кључне компоненте ових вештина су активно слушање, емпатија, комуникација и сарадња.
Активно слушање:
Активно слушање је основна компонента вештина изградње односа. То укључује потпуно фокусирање и разумевање онога што други говоре. Подучавајући ученике важности активног слушања, помажемо им да развију чвршће везе са вршњацима и негују осећај међусобног поштовања.
Један ефикасан приступ је коришћење визуелних знакова, да подсетите ученике да пажљиво слушају. Поред тога, укључивање у активности које захтевају активно слушање, као што су дискусије или групни пројекти, може помоћи ученицима да вежбају и усаврше своје вештине слушања.
Емпатија:
Емпатија је способност разумевања и дељења осећања других. Она игра кључну улогу у изградњи односа јер омогућава појединцима да се повежу на дубљем нивоу и реагују љубазношћу и саосећањем. Развијањем емпатије ученицима помажемо да развију осећај разумевања и негује позитивно и инклузивно окружење у учионици и ван ње.
Једна ефикасна активност је вежба „заузимања перспективе“, где се ученици подстичу да се ставе у туђе ципеле и размотре своја осећања и искуства. Поред тога, читање и дискусија о књигама које истичу емпатију и љубазност могу помоћи ученицима да развију дубље разумевање ове важне вештине.
Комуникација:
Ефикасна комуникација укључује и вербалне и невербалне знакове, као што су говор тела и тон гласа.
Једна од активности је играња улога, која омогућава ученицима да вежбају различите комуникацијске сценарије и развију своје вештине у безбедном окружењу које пружа подршку. Поред тога, пружање могућности за јавни наступ и презентације може помоћи ученицима да изграде самопоуздање у изражавању својих мисли и идеја.
Сарадња :
Тимски рад и сарадња су неопходни за успешну изградњу односа. Подстичући ученике да раде заједно и вреднују доприносе једни других, негујемо осећај припадности и стварамо позитивно окружење у учионици.
Једна од активности је укључивање кооперативног учења на часовима које помаже у промовисању тимског рада и сарадње између ученика. Групни пројекти, задаци са решавањем проблема и подучавање вршњака су ефикасни начини да се ученици подстакну да раде заједно, комуницирају и граде односе.
Aутор текст је Весна Богићевић, педагог из ОШ „Браћа Вилотијевић“, Краљево.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље или било који други облик насиља то можете да пријавите ОВДЕ.