Пише Данијела Вукић Денић, педагог у ОШ „9.октобар“, Прокупље и саветник-спољни сарадник за заштиту од насиља Министарства просвете.
Циљ образовања је да оспособи и подстакне ученике да се активно укључе у школске активности. Активним учествовањем у школским активностима, ученици развијају широк спектар компетенција укључујући знање и разумевање, техничке и методичке вешитне , вредности и ставове као што су: толеранција, уважавање и одговорност. Образовање промовише активну улогу ученика у образовном процесу, наглашавајући да ученици треба да се упознају са људским правима које разумеју и поштују, а кроз радионице у учионицама и практично искуство у школском животу развијају сигурност и примењују их.
Пример превентивне активности наше школе има за циљ развијање ученичке одговорности, значај договарања као превенцију насиљу.
Час одељењске заједнице Дечија права и одговорности
Активности и кораци за реализацију часа:
(Наставник заједно са ученицима набраја десетак смешних/ружних последица непридржавања правила)
2. Замислите школу у којој се не би поштовала договорена правила. Како би та школа изгледала?
(Наставник заједно са ученицима набраја десетак смешних/ружних последица непридржавања правила)
Већ дуже време се дружим са једном другарицом. Она је председник нашег одељења. Када она нешто предложи, сви то прихвате, као да се плаше ње, а онда дођу мени и кажу да је безобразна.
Тада им кажем да и ја желим да сви у одељењу заједнички доносимо одлуке. Ја се стално буним, али не вреди кад је остали слушају.
Пред рођендан другарице из одељења, договарали смо се за поклон. Причали смо о томе да јој купимо књигу о цвећу. На састанку одељењске заједнице она је предложила да купимо слику. Инсистирала је да се купи оно што је она замислила. Сви су ћутали и на крају пристали на оно што је рекла. Ја сам се изнервирала и испричала јој шта су други рекли о њој и како би волели да се одлучује. Очекивала сам да ће ме остали подржати. Они су ћутали. Нисам могла да верујем.
Како вам се свиђа прича? Шта је овде добро, а шта лоше у одељењу?
(Јавља се ко хоће и износи своје мишљење.)
(На половини табле наставник записује Дечија права која ученици наброје и допуњује оним правима која недостају.)
(На другој половини табле записује обавезе ученика које они набрајају и допуњује обавезама које недостају.)
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.