Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте нас
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер,
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови

Од такмичења до ривалства

Компетиција или такмичење је чест облик интеракције међу младима. Млади често улажу напор да буду бољи од других, али ако постоји контунуирано компетитивно понашање да се стално постиже више него нека друга одређена особа, онда такав вид понашања можемо назвати ривалством. Ривалство је, нажалост, чест вид односа међу децом. Постоје многи фактори који утичу на то, а један од најчешћих узрока је тежња за личном афирмацијом. Тај облик компетиције не мора увек пратити жеља да се учини штета другима, већ само лична потреба да буду најбољи или бољи од неке групе, појединца, да се истакну и стекну признање других.

Истраживања показују да карактаристике личности, такође, утичу на појаву компетитивног понашања: неповерљиве особе, абициозне, сумњичаве...                 Нерешена ривалства могу да прерасту у групне конфликте, који постају све интензивнији ако се не реше или не превазиђу. 

У односу на то ко је носилац конфликта или окидач сукоба, разликујемо неколико врста конфликата:

- интраперсонални конфликти: извор конфликата је у самој личности, а последице су осећај фрустрације и анксиозности код младих, поремећаји понашања.  Таква понашања појединца могу да утичу на групну кохезију, да је наруше и поремете добре односе у њој.

- интерперсонални конфликти: конфликти међу личностима/младима, а узроци су лична нетрпељивост или повређена осетљивост. Такви конфликти могу да се прошире тако што се формирају мање групе унутар једне групе.

- интрагрупни конфликти: конфликт међу члановима групе, а у вези са групним односима, улогама.

- интергрупни конфликт: конфликти међу разлицчтим групама. 

Није необично да, у ситуацијама када се конфликт јави, друштво функционише на два начина:

- подржава конфликте, поткрепљује их;

- не реагује на конфликте (ефекат посматрача).

Свако одсуство реакције или погрешна реакција доводи до учвршћивања сукоба, а сваки поткрепљен сукоб прети да се прошири на групу. Родитељи, вршњаци и наставници могу имати важну улогу у решавању конфиката.

Зато је важно едуковати све групе чија улога може позитивно да делује на решавање проблема и спречи појаву ривалства код младих.

Такмичење не сме да прерасте у ривалство јер оно најчешће доводи и до конфликата.

Важно објаснити младима појам такмичења, сврху и циљ, као и то да такмичења могу да послуже као средство за подизање сопствене продуктивности, а не само као потврда да смо бољи од других.

Ривалство и усмереност на туђе успехе често преусмерава енергију на небитне ствари и тако ремети правац ка циљу и успеху. 

Свако такмичење које је оријентисано на стално истицање своје супериорности, спречава развијање добрих односа, солидарности и сарадње, јер се људи гледају као ривали/супарници које треба победити.

Међутим, не мора свако такмичење бити штетно. 

Ако се на такмичење гледа као на лично напредовање, развијање објективнијиег односа према самом себи, могућност да се увиде и преовладају властити недостаци, потврди компетентност , подигне квалитет знања и умећа, онда ће такмичење имати за последицу развијање личности, а не ривалства.

Само ако подстакнемо здрав такмичарски дух код деце, они ће научити да се такмиче и побеђују себе, да напредују и буду бољи у односу на оно што су били, а не у односу на друге.

Аутор текста је Ивана Арсић саветник спољни сарадник за заштиту од насиља.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.

Photo: Shutterstock
Photo: Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Photo: Shutterstock
    Добар пример сарадње школе и родитеља у превенцији вршњачког насиља
  • Photo: Shutterstock
    Превенција сексуалног насиља у школи
  • Photo: Shutterstock
    Како да реагује ученик/ца када је сведок дигиталног насиља?
  • Photo: Shutterstock
    Шта је позитивно родитељство?
  • Photo: Shutterstock
    Превенција насиља кроз лепе речи
  • Photo: Shutterstock
    На који начин разговарати са родитељима када се утврди да дете трпи насиље у породици?
  • Photo: Shutterstock
    Значај породице за социјализацију детета
  • Photo: Shutterstock
    Пример из праксе - Програм “Јаке породице”
  • Photo: Shutterstock
    Дечија права и одговорности – Примери из праксе
  • Photo: Shutterstock
    Развој дигиталних компетенција код деце
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • ЦЗОДО Звечанска

  • Национална дечија линија

  • Удружење "Друг није мета"

  • Кампстер

Мапа сајта
Политика приватности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија