Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Породичне теме
Читај ми

"Ћутљива средина" као узрок и решење свих проблема у оквиру вршњачког насиља

20. јануар 2021.

О вршњачком насиљу  говоримо када једно или више деце намерно психички узнемирава или физички напада друго дете. По школи, школским ходницима и забаченим местима, али и на путу од школе до куће се често дешава вршњачко насиље. Деца се често гуркају, туку, вређају, шире измишљотине о особи коју малтретирају. Честе су и појаве узимања новца за ужину, уништавање књига и торби, а дете које трпи насиље се боји да пријави овај проблем, јер га извршилац насиља у већини случаја застрашује.

Многи реагују површно на вршњачко насиље. Чести су коментари: "Пусти их, то су само деца. То је само фаза. И ми смо се тукли, па шта нам фали?"

Понекад је то заиста само фаза, али некад може имати веома тешке последице по особу која трпи насиље. Особе које дуго трпе насиље могу постати депресивне, усамљене, повучене, забринуте, опада им успех у школи,а као одрасле особе имају веома мало или нимало самопоуздања. Боје се и не желе ником да кажу оно што им се дешава, јер сматрају да су они криви за то, да су нечим изазвали извршиоца насиља да се тако понаша. Међутим, права истина је да то нема везе са њима.

Након ове констатације, не можемо, а да не поставимо питање, шта је то што дете може да учини само за себе и избори се са вршњачким насиљем, и како да помогнемо детету онда када негира да оваква чињеница постоји?

Одговор на ово питање дала је педагог Мелита Ранђеловић која је истакла да је најважнији корак ка помоћи самоме себи управо пријава насиља.

- Дете може помоћи самом себи тако што ће пријавити насиље. Неће ћутати, већ ће причати о ситуацији са особама од поверења и стручним особама које могу да га оснаже и помогну да стекне вештине као и знања потебна како да се носи са насталом ситуацијом. Битно је и да се дете окружи људима, вршњацима који га разумеју, пружају му подршку и штите га - објашњава педагог.

Поред овог, за које можемо рећи, кључног питања, поставља се и питање како помоћи детету које је било жртва насиља да више никад то и не постане. Да изгради своје самопоуздање, излечи своје "ране" и настави да гради и ради на себи, као и свом правом, адекватном и искреном односу са другим људима, како више никада не би било повређено, а како би се трауме заборавиле и залечиле.

Педагог Мелита Ранђеловић овај проблем објашњава следећим речима:

- Заједница мора да се определи и развије став према насиљу. То је прво и основно. Мора јасно и неодложно да осуди сваки вид насиља. Сви морамо да негујемо културу ненасилне комуникације, ненасилног решавања сукоба, морамо да негујемо културу уважавања различитости, интеркултуралности, инклузије и осталих ствари које нас чине различитима, а опет истима. Друштво треба да понуди примере који потврђују да је то могуће, да такав пример ради. Такве примере треба истицати и подстицати - наводи педагог.

Речи стручњака доводе само до једног - немојмо ћутати о вршњачком насиљу, немојмо затварати очи пред овим проблемом. Будимо нашој деци пример и подршка, немојмо да кроз овај сурови проблем данашњице пролазе сама.

Међутим, поставља се питање како помоћи детету које негира чињеницу да је жртва вршњачког насиља и поред свих чињеница које указују на то?

На ову тему своје стручно мишљење дала је психолог и психотерапеут Марина Надајин која објашњава да у средини у којој борави дете, било породичној, било школској, неопходно је превентивно радити на спречавању и контроли насиља кроз подучавање деце како да препознају насиље, како да конструктивно реагују у конфликтима, на који начин да се заштите и смање ризик од могућег насиља.

- Борба  против насиља је процес. Неопходно је створити климу у којој ће се радити са децом која су трпела насиље и са децом која су извршиоци насиља. Најважнија компонента рада је стварање нулте толеранције на насиље и рад са такозваном "ћутљивом већином" - наводи психолог и додаје:

- Родитељи, наставници и вршњаци не треба да стану ни на страну деце која су извршиоци насиља, ни деце која трпе насиље. Таква група је критична маса која може да покрене ствари у правцу да је свако дете заштићено у групи у којој борави. Најважније је оснажити децу да се заједно супротставе насиљу. На тај индиректан начин смањиће се број деце која ће имати доживљај усамљености и беспомоћности - додаје она.

Психолог додаје да ако дете негира да је жртва насилног понашања, неопходно је да се обезбеди да се дете осети безбедно, да се успостави однос разумевања и да се са њим разговора само са циљем  да се смањи стрес и да се дете оснажи. Према савету психолога, тај процес би требало да води стручно лице.

- Сваки другачији рад, па чак и добранамерни притисак на дете у тој ситуацији је контрапродуктиван. У процесу подизања самопоуздања детета и доживљаја безбедности мора да се укључи цела средина, одељење, наставници, родитељи, вршњачка група. Од изузетне важности је да се прати и контролише даљи развој ситуације. Ескалација насиља доводи до нових проблема и знатно уназађује процес рада на превазилажењу насиља - саветује психолог.

Насиље неће престати ако о њему ћутимо. То што о нечему не говоримо наглас, не значи да проблем не постоји. Вршњачким насиљем треба да се позабави и читав систем, а не само родитељи или школа. Већина извршиоца насиља наставља са злостављањем зато што их нико није спречио у томе. Зато, немојмо ћутати о проблему насиља. Пре него што закључимо да је у питању само дечија фаза, испитајмо мало дубље тај проблем и реагујмо. Наставници, школски психолози, па и сама деца кроз разне радионице могу превентивно деловати и спречити појаву вршњачког насиља.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.

Foto : Shutterstock
Foto : Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Породичне теме
  • Извор: Canva
    Да ли сте знали да хобији у детињству утичу на успех у школи?
  • Извор: Canva
    Међународни дан матерњег језика: Негујмо богатство речника код деце
  • Photo: Canva
    Како поставити границе деци: Изазови родитељства између строгоће и разумевања
  • Foto: Canva
    Како провести време са децом и смањити време...
  • Foto: Freepik
    Да ли дете треба да одраста са кућним љубимцем или не?
  • Концепт узајамног васпитања и образовања
    Концепт узајамног васпитања и образовања
  • Foto: Freepik
    Шта је либерални васпитни стил и због чега није добар?
  • Foto: Freepik
    Шта је aуторитарни стил васпитања?
  • Foto: Freepik
    Шта је демократски стил васпитања?
  • Foto: Freepik
    Социјалне вештине - Вештине за читав живот
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија