Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Породичне теме
Читај ми

Дисциплиновање деце

17. фебруар 2021.

Дисциплиновање деце је један од најзначајних послова које родитељ има. Већина родитеља реагују на изазове у дисциплиновању или по неком осећају, на лицу места, или пак онако како су радили њихови родитељи када су они били мали. То нажалост значи да често не реагују онако како је за дете најбоље. Које су ненасилне методе дисциплиновања, како реаговати у изазовним ситуацијама (тантрум), шта је развојно одговарајуће понашање детета, прочитајте у овом тексту.

У контексту васпитавања деце, дисциплиновање се обично односи на учење детета начинима задовољавања потреба који су друштвено прихватљиви, коришћењем различитих метода. Како већина родитеља не похађа школу родитељства, методе које користе зависе од искустава из детињства, личних ставова, опште прихваћених и културолошких норми и сл.

Налази научних истраживања из области свих хуманистичких наука указују на штетне последице физичког кажњавања по раст и развој детета. Ипак, у нашој средини, и даље велики број родитеља има позитиван став према оваквом начину дисциплиновања. Иако је саставни део васпитања постављање граница, које су деци потребне како би се осећала сигурном и безбедном, начин на који се оне постављају је веома важан.

Физичка агресија родитеља често је знак губитка контроле родитеља, произилази из немоћи или из незнања. Обично и не постиже циљ. Деца не уче да поштују родитеље, него да их се плаше. Не уче се самоконтроли, него губитку контроле. Чак и ако се батинама спречи неприхватљиво понашање, дете и даље није научило зашто такво понашање није прихватљиво, само је научило да се труди да избегне казну.

Насупрот насилним методама, батинама, увредама и викању стоје ненасилне методе које имају боље исходе у васпитању. Разговором, смиреношћу, праћењем детета, нуђењем узрасно примерених активности, похвалама и награђивањем доброг понашања, постиже се да деца буду самоуверенија, зрелија, асертивнија, одговорнија. У реду је, некада и пожељно, користити и осујећивање лошег понашања, применом тајмаута или ускраћивањем награде, али је важно да се ово ради смирено, нежно, без неконтролисаног дизања тона или наношења страха детету.

Понекада родитељи понашање детета доживљају као непослушност, када се заправо ради о понашању које је развојно одговарајуће. Потребно је да родитељ познаје развојне фазе детета, разуме шта је очекивано понашање за који узраст и у складу са тим прилагоди своја очекивања и одреагује адекватно у изазовној ситуацији.

Примера ради, дете не може разумети концепт опасности у периоду одојчета, па је потребно смањити могућност да дете дође у додир са извором опасности. Када ово није могуће, потребно је дете упорно склањати од опасности, дакле физичким контактом, подићи га, удаљити, узети за руку, али не и ударити. На мало старијем узрасту, до пет или шест година, као последица егоцентризма код деце и/или код млађе деце недовољно развијене могућности за препознавање и вербализацију преплављујућих осећања, чести су тантруми, напади беса са гласним плакањем, бацањем у циљу ослобађања од нагомилане емоционалне енергије. За родитеље ова понашања обично су изазовна, неки родитељи ће попустити дечијим захтевима или ће награђивати ово понашање поклонима, други ће дете истући. У првом случају, дете ће научити да је вриштање и прављење сцене начин да добију оно што желе те ће ситуацију одигравати и када нису у тантруму. У другом, бес и отпор се могу интензивирати или се тантрум може зауставити али због страха од бола и казне, а не зато што је детету пружена подршка да каналише преплављујућа осећања. У овој ситуацији корисно је да родитељи остану смирени, игноришу понашање или одлучним тоном и кратким реченицама детету дају до знања да су ту за њега али да је доста таквог понашања. Уколико дете долази у опасност да повреди себе или ако је агресивно према другима, потребно га је физички изместити из ситуације или чврстим загрљајем спречити да се повређује, истовремено постављајући јасну спољну границу. Када деца имају јасно постављене границе споља, моћи ће да се усмере на постављање својих унутрашњих граница.

Деца траже пажњу родитеља. Ако не успевају да је добију добрим понашањем, покушаће лошим. Зато је важно код деце хранити, подстицати, хвалити и награђивати оно што је добро, а изгладњивати оно што није добро. Родитељ треба да буде дететова сигурна база, да га подстакне на истраживање али и да буде ту за њега када му је потребна утеха.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.

Foto : Shutterstock
Foto : Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Породичне теме
  • Извор: Canva
    Да ли сте знали да хобији у детињству утичу на успех у школи?
  • Извор: Canva
    Међународни дан матерњег језика: Негујмо богатство речника код деце
  • Photo: Canva
    Како поставити границе деци: Изазови родитељства између строгоће и разумевања
  • Foto: Canva
    Како провести време са децом и смањити време...
  • Foto: Freepik
    Да ли дете треба да одраста са кућним љубимцем или не?
  • Концепт узајамног васпитања и образовања
    Концепт узајамног васпитања и образовања
  • Foto: Freepik
    Шта је либерални васпитни стил и због чега није добар?
  • Foto: Freepik
    Шта је aуторитарни стил васпитања?
  • Foto: Freepik
    Шта је демократски стил васпитања?
  • Foto: Freepik
    Социјалне вештине - Вештине за читав живот
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија