Аутори текста су Златица Јовић, дипломирани психолог и просветни саветник Министарства просвете, науке и технолошког развоја - Школска управа Нови Сад и мр Маја Петаков Вуцеља, психолог у ОШ „Жарко Зрењанин“, Нови Сад и саветник - спољни сарадник за заштиту од насиља Министарства просвете, науке и технолошког развоја.
Деца најлакше уче уз помоћ активности и садржаја који су им блиски (Петаков Вуцеља, 2003).
- Причање прича– деца обожавају да слушају приче одраслих који се односи на период када су они били деца. Причајте, на пример, деци ко вам је био омиљени наставник, зашто вам је та особа била омиљена, на који начин је предавала градиво. Сетите се неке конкретне лекције из предмета који је предавао тај наставник, и представите детету саму лекцију на начин који је примењивао ваш наставник.
Представите деци своје технике учења које сте примењивали као дете или и касније (на пример: Ако сте визуeлни тип, и памтите градиво у виду слика, можда сте правили МЕНТАЛНИ ФИЛМ, који можете предложити и детету да примењује. Односно, детету се може предложити следеће: „За сваки пасус замишљај слике или обрати пажњу на слике из књиге. У посебној свесци можеш да направиш стрип за лекцију тако што ћеш за сваки пасус нацртати једну или више слика. Наравно, изглед цртежа није битан. У тој свесци (сваштари), напиши својим речима објашњење испод сваке слике. Ако си аудитивни тип (лакше учиш слушањем), гласно понављај лекцију, како би себе чуо.“
САВЕТ: пробудите и негујте дете у себи!
- Причајте језиком детета-децентрирајте се –када детету желите нешто да објасните, причајте тако да вас дете разуме. Односно, покушајте да се убаците у „ципеле“ детета. Поново се вратите у детињство и размислите на који начин сте успевали да разумете неки садржај када сте имали исто година као и дете.
САВЕТ: не заборавите моћ децентрације!
- Покажите емпатију- ако приметите да дете тешко савладава одређене садржаје, није препоручљиво да се љутимо на њега. На тај начин ће изгубити мотивацију и жељу да савлада препреку. Покажимо му емпатију и разумевање. Ако је и вама градиво непознато, заједно са дететом се договорите о могућим начинима за решавање проблема. Један од могућих начина је и коришћења интернета, мотивисање детета да затражи помоћ пријатеља, заједнички одлазак у библиотеку, музеј, позориште...
САВЕТ: увек верујте у капацитете свог детета!
- Користите хумор смех и игру- познато је да се за цео живот памте оне ситуације које су обојене хумором. За ово могу да вам послуже омиљене дечије играчке. Плишани меда, на пример, може да буде у вашим рукама, а лутка у облику дечака/девојчице, на пример, може да буде у рукама детета. Дететова играчка је учитељ, ваша је ученик. Дете, користећи материјал из уџбеника, може да вам поставља разна питања у вези са градивом. Ваши одговори могу да буду одлични, половични или да се правите да ништа не знате на смешан, духовит начин. Улога дететове играчке је да презентује правилан одговор.
САВЕТ: Хумор, смех и игра су лековити!
- 5. Поставите јасна правила игре- заједно са дететом поставите правила игре. Придржавајте се правила и ви као одрасли, али подсећајте и дете на правила игре. Вежбањем поштовања правила, дете се учи да буде одговорно, поштењу, стрпљењу и поштовању како других, тако и себе.
САВЕТ: „Немојте да бринете што вас деца понекад не слушају. Брините о томе што вас увек гледају.” – Роберт Фулгам
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.