Већ са 12 година, лажи могу имати значајан утицај на однос детета и родитеља/наставника. Разлози за лагање варирају у зависности од узраста и осећаја прихваћености детета у окружењу. Важно је да родитељи и наставници буду реални и прихвате чињеницу да деца, као и одрасли, понекад лажу.
Психолог Силвиа Радић истиче да није реткост да деца понекад не говоре истину, али треба бити опрезан са коришћењем апсолутних израза попут "увек" и "никад". Важно је сагледати контекст у којем се лажи јављају – да ли се односе на школске обавезе, социјалне ситуације или однос са наставницима.
У данашњем свету, где су родитељи често заузети обавезама, наставници имају значајан утицај на животе деце. Радић истиче да није сваки ученик који не говори истину у озбиљном проблему, али је важно обратити пажњу на различите факторе, укључујући узраст, социјалну позицију у одељењу и ниво аспирација.
Када је реч о поступању наставника у ситуацијама када примете да ученик лаже, Радић саветује отворен приступ. Наставници треба да избегавају сумњичавост и оптуживање, посебно пред осталим ученицима. Ученик који често прибегава лажима често има ниско самопоуздање и страх од казне и одбацивања. Разговор са учеником, или евентуално са родитељима и психологом, може помоћи у откривању узрока лажи и пружању подршке ученику.
Важно је водити разговор с емпатијом, без директних оптужби, користећи комуникацијске вештине. Наставници треба да покажу разумевање за животне и породичне ситуације ученика. Понекад, лажи могу бити последица недостатка прихватања у породици, те је важно пружити подршку и помоћи ученику да се носи са својим осећајима.
У закључку, Радић наглашава да је решавање проблема лажи код ученика сложен процес који захтева пажњу, емпатију и сарадњу између наставника, родитеља и стручњака попут психолога.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље или било који други облик насиља то можете да пријавите ОВДЕ.