Foto: Freepik
Foto: Freepik
Како се мења концепт васпитања? Какав је утицај различитих фактора васпитања? Како учимо једни од других? Како се развија улога родитеља са одрастањем детета од посредовања до осамостаљивања?
Савремно доба, појава интернета, онлајн комуникације утиче на промене у концепту васпитања. Доступност информација утиче на процес учења и стицања знања као и на усложњавање и умрежавање фактора који одређују формирање слике о себи и усвајање ставова и вредности код деце и омладине.
Родитељи исказују неке преовлађујуће тенденције у васпитању које је потребно повремено преиспитати и кориговати у складу са узрасним потребама детета.
-Пребрижни родитељи су у сталној бризи за дете, често не сгледавају све могућности детета, раде све за дете и када оно може и треба само да обави различите активности и тако доприносе да се дете стално ослања на друге и успоравају његово осамостаљивање.
-Престроги родитељи имају тенденцију да постављају строге захтеве пред децу, очекују послушност и не остављају могућност да деца искажу своје мишљење и осећања. Због страха од родитељске реакције дете прибегава прикривању проблема које има у у чењу, дружењу и др., што може довести до удаљавања између родитеља и деце и међусобног неповерења, што је штетно у васпитању а ниједан родитељ то свесно не жели.
-Преамбициозни родитељи постављају захтеве који нису у складу са оним што дете може, или га интересује. Понекад родитељи своје неостварене амбиције преносе на децу. Родитељ треба да уважава дететове могућности и интересовања. Дете може услед неуспеха у испуњавању родитељских планова да изгуби веру у себе, да постане безвољно и незаинтересовано за своје резултате.
-Презапослени родитељи најчешће немају времена да се довољно баве својом децом. Могу да имају одговорнији однос према свим својим обавезама него према обавезама које се односе на дете. Последице таквог понашања родитеља могу да буду веома штетне за дете које се осећа заменарено у периоду када им родитељи највише требају.
-Демократски тип родитеља има однос према детету који омогућава правилан емотивни и социјални развој. Ови родитељи испољавају осећај одговорности за дете и предузимају мере када дете испољава тешкоће и проблеме у току развоја. Имају разумевања када дете доживљава неуспех. Захтеве прилагођавају узрасним и личним могућностима детета.
Текст приредила: Драгана Петровић, педагог ОШ "Бане Миленковић" Ново Село, ШУ Краљево
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље или било који други облик насиља то можете да пријавите ОВДЕ.