Насиље се увек одвија у социјалном контесту. Оно увек нешто говори, не само о насилнику, већ и окружењу. Остварујући своју васпитну функцију школа утиче на сузбијање насиља и на социјализацију ученика. У том процесу не треба занемарити утицај који вршњаци могу имати једни на друге. Једна од идеја вршњачке подршке састоји се у томе да се ученици од петог до осмог разреда, кроз обуку са ментором, оспособе за извођење едукативних радионица са ученицима од првог до четвртог разреда основне школе. Ако се ученицима омогући да своја интересовања и потребе испоље и задовоље у школском колективу, смањује се опасност од различитих негативних утицаја који могу да поремете њихов правилан развој.
У основној школи „Бошко Ђуричић” у Јагодини, Програм заштите ученика од насиља, злостављања , занемаривања, спречавања дискриминације и превенције других облика ризичног понашања детаљније разрађује превентивне активности. Превентивне активности на сузбијању насиља остварују се кроз: редовну наставу,одељењску заједницу, слободне наставне и ваннаставне активности , кроз рад ученичких организација као што су Ученички парламент и Вршњачки тим.
Школа у свом саставу има 38 одељења, 909 ученика. Ученички парламент школе, који броји 20 чланова, традиционално сваке године узима активно учешће на Конференцији ученичких парламената централне Србије . Ове школеске године, конференција је одржана 20.октобра у Смедереву са темом: „Улога ђачког парламента у превенцији екстремног понашања у школи“. У оквиру ове теме било је више презентација и радионица ,а Ученички парламент припремио је презентацију под називом „Друштвене мреже као покретач насиља“ коју је представио на самој конференцији. У плану је да се током ове школске године ова тема презентује у одељењима наше школе.
Вршњачки тим школе чини по један представник из сваког одељења старијег школског узраста. Кроз интерактивне вршњачке радионице, које ученици од петог до осмог разреда реализују у свим одељењима од првог до четвртог разреда , заједнички разматрају проблеме са којима се суочавају и проналазе механизме за њихово решавање.
Циљ рада Вршњачког тима је активно учешће ученика у активностима и радионицама, кроз које стичу знања, искуства и вештине неопходне за иницирање и активно учешће у смањењу насиља у школи. Учешћем у раду Вршњачког тима, ученици су мотивисани да се баве превенцијом насиља у школи. Својим активностима развијају поштовање дечијих права, толеранцију, другарство, уважавање и емпатију, као и осећај тимског духа, осећања заједништва, али и јачање критичности и супротстављање непримереним начинима понашања у школи. Осмишљено вођење одељенске заједнице на поменуте теме кроз реализацију радионица доприноси развоју пожељних облика понашања. Избором тема прилагођених узрасту ученика, савладавањем одређених вештина и знања кроз едукативне радионице успостављају се складни и конструктивни социјални односи. Радионице које старији ученици у школи држе за своје млађе другаре подстичу социјалну интеграцију- успостављање односа другарства, пријатељства и сарадње са вршњацима и одраслима у школи, развијање толеранције за различитости. У току школске године чланови Вршњачког тима у паровима реализују радионице: „ Дрво дечјих права“, „Пријатељство“, „Свест о себи - Међусобне разлике и сличности“, „У учионици – о насиљу“ у свим одељењима од првог до четвртог разреда, по урађеном распореду и у складу са актуелним програмима рада одељењских заједница.
Kоординатори и ментори Вршњачког тима су уједно и чланови Тима за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања. Тим за заштиту у сарадњи са координатором Вршњачког тима и одељењским старешинама првог, другог, трећег и четвртог разреда прати активности Вршњачког тима и реализацију радионица са ученицима млађег школског узраста. У холу школе, редовно се промовише рад Вршњачког тима , кроз уређене паное и изложбу продуката рада са одржаних радионица. Такође, чланови Вршњачког тима учествују у праћењу ученика млађих разреда током ваннаставних активности (спортских такмичења, књижевних сусрета, учешћа на ликовним и литерарним конкурсима и приредбама поводом обележавања важних датума, израде тематских плаката и постера, посета позоришним представама и установама културе).
Задаци Вршњачког тима за рад са ученицима:
1. похађање обуке за реализацију радионица ради стицања знања и вештина неопходних за комуникацију са ученицима од првог до четвртог разреда;
2. развијање сазнања о себи, о сопственим осећањима и потребама, свести о личном идентитету и особености, самопоштовања и самопоуздања код ученика;
3. организовање активности ученика на часовима одељењске заједнице у сарадњи са одељењским старешинама и координатором Вршњачког тима;
4. подстицање ученика на културно понашање у различитим животним ситуацијама;
5. разумевање и примењивање правила лепог понашања у школи;
6. коришћење основних правила комуникације уз поштовање саговорника;
7. подстицање социјалног сазнања, разумевања и прихватања међусобних разлика;
8. реализовање планa рада Вршњачког тима;
9. праћење ученика млађег школског узраста током посета, излета и културних манифестација;
10. сарадња са координатором Вршњачког тима;
11. припремање презентације о активностима Вршњачког тима;
12. прикупљање документације о реализованим радионицама, као и продукта рада ученика;
13. извештавање Тима за заштиту о реализованим обукама, радионицама и састанцима.
На почетку школске године бирају се нови чланови из свих одељења ученика петог разреда и евентуално других одељења шестог, седмог или осмог разреда уколико неко од ученика није у могућности да настави са ангажовањем у Вршњачком тиму.
Школа има разрађене процедуре и критеријуме за избор ученика Вршњачког тима.
Процедуре и критеријуме за избор ученика Вршњачког тима можете погледати у прилогу.
Текст је припремила Горица Милетић,саветник спољни сарадник за заштиту од насиља.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.