Зорица Вељковић, дипломирани психолог саветник-спољни сарадник за заштиту од насиља у Школској управи Зајечар објашњава шта је породично насиље и на који начин препознати да га дете трпи.
Правилником о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и замеравивање ( ''Сл.гласник РС'', бр 46 од 26. јуна 2019, 104 од 31.јула 2020. ), између осталог предвиђено је : ,,ако постоји сумња или сазнање о насиљу, злостављању и занемаривању детета и ученика у породици, директор без одлагања обавештава полицију или јавног тужиоца, који предузимају даље мере у складу са законом''.
Како школа може да препозна ризик или присуство изложености породичног насиља ?
Ученици, поред својих породица, највише времена проводе у школи. Просветни радници су ти, који на основу непосредне опсервације ( опажања понашања, изгледа и других индикатора ), разговора, или кроз неки групни рад, могу доћи до сазнања да се нешто дешава са дететом или у његовој породици.
Не заборавимо да се годинама уназад насиље у партнерским , а посебно породичним везама, игнорисало, толерисало, ћутало о томе ( ''ћути и трпи....не причај...то је срамота ....''). Иако је у данашње време овај вид насиља законски је регулисан, и као такав сматра се забрањеним понашањем, и даље се дешава!
У раду са младима битно је указати на то да насиље у партнерској вези, или породици није последица злоупотребе одређених психоактивних супстанци злоупотреба алкохола, дрога ( нпр. мој отац је много добар човек кад не пије, а пије сваки дан..) тешке нарави, карактера ( '' ма он је такав/таква, шта се ту може'' ).
Насиље у породици је СВЕСНА И НАМЕРНА АКТИВНОСТ КОЈОМ ОСОБА КОЈА ЧИНИ НАСИЉЕ ПОКУШАВА ДА ОДРЖИ И ДЕМОНСТРИРА МОЋ. НАСИЉЕ ЈЕ ИЗАБРАНО ПОНАШАЊЕ!!!!
КАКО МОЖЕМО ДА ПРЕПОЗНАМО ДА ЈЕ НЕКО ДЕТЕ ИЛИ УЧЕНИК ИЗЛОЖЕН ПОРОДИЧНОМ НАСИЉУ?
Приликом препознавања ризика од неког вида породичног насиља ( физичко, психичко, сексуално, занемаривање ), или директне изложености породичном насиљу, сагледавамо целокупну слику детета или ученика. То значи да опажамо физичке, психичке и понашајне промене код детета, које нису последица неког другог медицинског стања или потешкоће.
У Приручнику о примени општег протокола наведено је следеће: приликом препознавања да ли се ради о злостављању и занемаривању, потребно је сагледати све постојеће чињенице и целокупну ситуацију детета и његове породице, с обзиром на то да не постоје специфични знаци и симптоми на основу којих се са потпуном сигурношћу може тврдити да се ради о злостављању/занемаривању детета.
Неки од показатеља да је у породици присутно физичко насиље над дететом могу бити:
- преломи и модрице ( посебно ако су учестали, и без јасних, конкретних образложења ). Модрице које се могу приметити на детету могу бити у облику: уједа зубима, у облику штапа, шаке, опекотине од цигарета, модрице настале ударцима одређеним предметима.
- различите повреде без адекватног , нејасног објашњења ( озбиљне и необичне повреде )
- опекотине, огреботине по рукама, шакама, ногама, лицу, ожиљци и све то без адекватног објашњења ( како су настали, када су настали )
- Неки од показатеља да је у породици присутно психичко и емоцинално насиље над дететом могу бити:
Промене у понашању најчешће може бити у виду: повлачења, појачане агресивности или аутоагресивности.
Дакле, код детета или ученика могу се приметити промене у понашању, односно долази до манифестације одређених поступака, који нису до тада били присутни у репертоару понашања.
Код одређене деце може доћи до регресије, било на нивоу понашања ( енеуреза, енкопреза ), било на нивоу емоција ( хистерично, бурно испољавање емоција, учестала плачљивост, изражен страх ).
Регресија ( психолошки појам ) означава механизам одбране који подразумева враћање уназад, односно враћање на ранији стадијум развоја ( нпр. када 14 годишњак поново почне да мокри у кревет ).
Свако понашање или манифестација емоција која одступа од развојног стадијума детета може указивати да се нешто дешава: појављивање претераних страхова којих није било, нагло и бурно испољавање емоција-посебно беса, стална застрашеност. Наравно, када говоримо о овим знацима увек треба проверити да ли постоји нека органска основа, у том случају, говормо о нечем другом.
Ученик се у школи не понаша уобичајено-долази до пада школског постигнућа, повлачења из вршњачких и других социјалних релација, или са друге стране, јавља се учестало ометање наставе, или пак одуство –''ученик као да није ту, а јесте''. Повређивање и самоповређивање ( уколико нису симптоми одређених стања која се медицински могу образложити ); такође се могу јавити као последица психичког и емоципналног насиља у породици.
Изложеност породично насиље може довести и до следећих појава
-бежање од куће
-прерана удаја ( ...''само да се склоним из куће...'' )
-крађе и деликвентног понашања ( поступци који раније нису били присутни у репертоару понашања ученика ).
Неки показатељи да је у породици присутно занемаривање детета могу бити:
У приручнику за примену општег протокола за заштиту деце од злостављања и занемаривања концизно је дат опис о врстама занемаривања детета од стране породице.
,,Физички показатељи занемарености су: стална глад, лоша хигијена, неодговарајуће облачење, стално одсуство надзора, сталан замор или одсуство пажње итд. Показатељи у понашању детета који би указивали на занемаривање: кашњење говора, кашњење перцептивно-моторног развоја, слаба контрола импулса, ниско самопоштовање, апатичност итд. ( преузето из ПРИРУЧНИКА )
У ПОРОДИЦАМА У КОЈИМА ПОСТОЈИ ЗАНЕМАРИВАЊЕ, ОНО ЈЕ ОПШТЕ И ОБИЧНО ПОГАЂА СВУ ДЕЦУ. ЗАНЕМАРЕНА ДЕЦА ЧЕШЋЕ ПОСТАЈУ ЖРТВЕ ФИЗИЧКЕ И СЕКСУАЛНЕ ЗЛОУПОТРЕБЕ!
Постоје показатељи који могу указивати на сумњу да се дешава занемаривање детета од стране родитеља:
У школи је пре свега након откривања овог вида насиља:
ДЕЦА КОЈА СУ БИЛА ИЗЛОЖЕНА ПОРОДИЧНОМ НАСИЉУ ИНДИРЕКТНО ИЛИ ДИРЕКТНО НАУЧИЛА СУ ДА НЕ ВЕРУЈУ ОДРАСЛИМА. ЗАТО ЈЕ УВЕК ПРВИ КОРАК ЈЕ УСПОСТАВЉАЊЕ ОДНОСА ПОВЕРЕЊА И СИГУРНОСТИ.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.