Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Породичне теме
Читај ми

Како да разговарате са дететом о кризној ситуацији?

21. јун 2023.

У кризним ситуацијама најважније је разговарати са децом и помоћи им да се изборе са последицама трауматског догађаја. Природно је да осећате забринутост и имате недоумице, а увек је савет и потражити помоћ од стручњака.

У наставку можете прочитати смернице за родитеље које је израдило Одељење за психологију Филозофског факултета у Београду у сарадњи са ПИН-ом.

Стварање осећаја безбедности

Основни предуслов за даље разговоре о догађају и испољавање различитих емоција јесте обезбеђивање осећања сигурности и враћање осећања безбедности.

Деца различитог узраста могу да буду забринута за своју безбедност, као и безбедност своје породице. Зато је важно да на самом почетку децу уверите да су сада безбедни и на сигурном и да ће сада сви да се труде да очувају безбедност.

Чувајте дом као безбедно место. Деца, без обзира на године, сматрају кућу сигурним уточиштем када свет око њих постане опасан и непредвидљив. У временима кризе, важно је запамтити да Ваша деца могу да се врате кући у осећај сигурности. Размислите о планирању заједничке омиљене породичне активности која може пружити утеху и умирење.

Отворен разговор

Разговор са својом децом о њиховим бригама је први корак који ће им помоћи да се осећају безбедно и да почну да се носе са догађајима који се дешавају око њих. О чему причате и како то говорите зависи од њиховог узраста, али сва деца морају да знају да сте ту за њих и слушате их.

Одвојите довољно времена за разговор и пронађите згодан тренутак када можете да разговарате: док идете негде, шетате се, док се спремају за игру, за време оброка или пред спавање.

Започните разговор. Имајте на уму да су нешто већ чули, од учитеља, друштва, медија. Питајте их шта већ знају, шта мисле о томе, како се осећају у вези са тим.

Пратите разговоре одраслих. Имајте на уму да Ваша деца можда слушају Ваше разговоре. Ако не разумеју, „попуниће празнине“, што може повећати анксиозност.

Пажљиво слушајте

Важно је са стрпљењем, пуном пажњом и уважавањем слушати дете које је исказало потребу да говори. Додатно је неопходно ослушкивати и прихватити њихову потребу да о свему разговарају и питају, у мери и на начин који њима одговара. Пажљиво слушајте њихове мисли. Не прекидајте – дозволите им да изразе своје идеје и разумевање пре него што одговорите. Допустите им и охрабрите их да поставе питања и да реше сопствене недоумице на тај начин. Покажите стрпљење уколико дете има потребу да вам више пута исприча шта му се догодило или како се осећа – то је управо начин на који оно покушава да разуме шта се догодило.

Дељење осећања

Очекивано је да деца показују различите емоционалне реакције на догађај, зато је важно створити атмосферу прихватања у којој ће деца имати могућност да на различите начине, у зависности од њиховог узраста, испоље своја осећања везана за догађај.

Охрабрите испољавање емоција. Подстакните своју децу да своја осећања пренесу речима причајући о њима или водећи дневник. Некој деци може бити од помоћи да изразе своја осећања кроз игру и креативне активности. Дозволите деци да искажу онолико емоција колико су спремни да поделе са вама у том тренутку и покажите пуно разумевање, уважавање и стрпљење за све што поделе

Обратите пажњу и пратите знакове стреса, страха или анксиозности. Након трауматичног догађаја, типично је за децу (и одрасле) да искусе широк распон емоција, укључујући страх, шок, бес, тугу и анксиозност. Кажите им да је очекивано да осећају оно што осећају.

Понашање Ваше деце може се променити због њихове реакције на догађај. Могу имати проблема са спавањем, промене у апетиту и промене расположења, учесталије главобоље или бол у стомаку, као и потешкоће са концентрацијом, одрађивањем школских задатака или уобичајеним обавезама.

Овакве реакције су очекиване и требало би да почну да се повлаче за четири до шест недеља, ако се не догоди ниједан други трауматски догађај. Уколико ове реакције трају дуже од овог периода, то је знак да је потребно потражити стручну помоћ. Обавезно редовно проверавајте своју децу док пратите њихово ношење са овим процесом. Обезбедите додатно време, пажњу и стрпљење (укључујући додатну нежност и загрљај).

Покажите своја осећања јер ће управо тиме деца увидети да је „дозвољено“ испољавање различитих емоција и да је природно да у овој ситуацији неко осећа тугу, неко љутњу, страх, збуњеност. Будите обазриви да Ваша осећања буду колико год је могуће умерена и пажљиво објасните своје реакције како деца не би помислила да су их она изазвала.

Информисање

У кризним ситуацијама, људи често проводе много времена пратећи вести и информације на интернету, не само због информисања, већ и због тога што нам то пружа осећај контроле. И Ваша деца ће можда желети да буду информисана о развоју догађаја и о вестима о догађају преко интернета, телевизије или новина. Зато је важно пратити следеће смернице и обезбедити адекватно информисање у складу са узрастом деце.

Важно је ограничити количину времена проведеног у праћању вести и информација, те обезбедити паузе од истих, јер стална изложеност информацијама може заправо повећати и Ваше и њихове анксиозност и страхове.

Потребно је имати на уму да свако додатно излагање медијским садржајима о догађају, нарочито визуелном садржају, може створити психолошки ефекат на дете који наликује сценарију као да је дете било на месту догађаја или повећати ризик од посттрауматског стресног поремећаја за децу која су директно искусила дати догађај.

Обавезно разговарајте са децом о ономе што су видели или прочитали. Ако имају неке дезинформације или погрешне информације – поделите са њима шта се тренуто зна, а о чему тренутно не постоје проверене информације.

Текст је преузет са сајте Паметно и безбедно.

Фото: Shutterstock
Фото: Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Породичне теме
  • Извор: Canva
    Да ли сте знали да хобији у детињству утичу на успех у школи?
  • Извор: Canva
    Међународни дан матерњег језика: Негујмо богатство речника код деце
  • Photo: Canva
    Како поставити границе деци: Изазови родитељства између строгоће и разумевања
  • Foto: Canva
    Како провести време са децом и смањити време...
  • Foto: Freepik
    Да ли дете треба да одраста са кућним љубимцем или не?
  • Концепт узајамног васпитања и образовања
    Концепт узајамног васпитања и образовања
  • Foto: Freepik
    Шта је либерални васпитни стил и због чега није добар?
  • Foto: Freepik
    Шта је aуторитарни стил васпитања?
  • Foto: Freepik
    Шта је демократски стил васпитања?
  • Foto: Freepik
    Социјалне вештине - Вештине за читав живот
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија