У установама образовања и васпитања забрањени су сви облици насиља, злостављања и занемаривања запосленог, ученика, одраслог, родитеља односно другог законског заступника или трећег лица у установи. У циљу стварања сигурног и подстицајног окружења, неговања атмосфере сарадње, уважавања и конструктивне комуникације школе планирају превенцију насиља, злостављања и занемаривања, као један од приоритета у остваривању образовно-васпитног рада. Садржај и начин спровођења превентивних и интервентних активности са временском динамиком, носиоцима планираних активности, начином реализације, очекиваним исходима и начином праћења остваривања планираних активности дефинишу се у кључним школским документима (развојни план, школски програм, годишњи план рада). Законом о основном образовању и васпитању и Законом о средњем образовању и васпитању прописана је обавеза школе да сачини Програм заштите од насиља, злостављања и занемаривања. Овим документом одређују се мере и активности које треба да обезбеде развијање и неговање позитивне атмосфере и стварање безбедног школског окружења.
Програм заштите од насиља утврђује се на основу анализе стања безбедности у школи, присутности различитих облика и интензитета насиља, злостављања и занемаривања, специфичности установе, као и резултата самовредновања и спољашњег вредновања квалитета рада установе. Сагласно Правилнику о Протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање („Службени гласник РС“, број 11/2024) Програма заштите од насиља треба да садржи:
1) начине на који се превентивне мере и активности уграђују у свакодневни живот и рад установе (васпитне, наставне и ваннаставне активности) (у оквиру овог садржаја треба навести мере и активности које школа планира да реализује у циљу спречавања свих непожељних облика понашања (насиља), стварања сигурног и подстицајног окружења, неговања атмосфере сарадње, уважавања и конструктивне комуникације, на свим нивоима (појединац, одељењска заједница, ученички парламент, стручни органи, тела и тимови, родитељи) и областима рада (васпитне, наставне и ваннаставне активности). Превентивне активности које школа планира да реализује треба да буду усмерене на: 1) подизање нивоа свести и осетљивости ученика, родитеља и свих запослених за препознавање свих облика насиља, злостављања и занемаривања; 2) неговање атмосфера сарадње и толеранције, поверења, уважавања и конструктивне комуникације у којој се не толерише насиље, злостављање и занемаривање; 3) истицање и унапређивање знања, вештина и ставова потребних за креирање безбедног и подстицајног окружења и конструктивно реаговање на насиље; 4) унапређивање познавања процедура за пријављивање и поступање код ученика, родитеља и свих запослених у случају сумње или сазнања о свим облицима насиља, злостављања и занемаривања и обезбеђивање заштите ученика, родитеља и свих запослених од насиља, злостављања и занемаривања; 5) подстицање усвајања позитивних норми и облика понашања, учење вештина конструктивне комуникације и развијање емпатије; 6) упознавање са облицима и стратегијама пружања одговарајуће подршке и разумевања различитих облика комуникације и понашања ученика са тешкоћама и сметњама у развоју и инвалидитетом; 7) развијање социоемоционалних компетенција ученика, родитеља и запослених (свест о себи, свест о другима, саморегулација, одговорно доношење одлука и др.). Важно је да превентивне активности са ученицима, родитељима и запосленима обухватају различите и континуиране интерактивне методе рада (трибине, радионице, фокус групе, коришћење дигиталне платформе за едукацију и др.);
2) активности стручног усавршавања запослених ради унапређивања компетенција запослених за превентивни рад, благовремено уочавање, препознавање, реаговање на насиље, злостављање и занемаривање (у оквиру овог садржаја треба навести конкретне активности стручног усавршавања запослених које је школа планирала ради унапређивања компетенција запослених у области заштите од насиља, злостављања и занемаривања. Важно је да план стручног усавршавања буде усклађен са развојним планом установе, резултатима самовредновања, спољашњег вредновања квалитета рада установе, као и потребама запослених и потребама установе);
3) начине информисања о обавезама и одговорностима у области заштите од насиља, злостављања и занемаривања (у оквиру овог садржаја треба планирати и прецизирати начине и временску динамику информисања ученика, запослених и родитеља о обавезама и одговорностима у области заштите од насиља злостављања и занемаривања);
4) активности које школа планира де предузме ради подстицања и оспособљавања ученика за активно учествовање у раду одељењске заједнице, ученичког парламента, школског одбора и стручних органа установе (у оквиру овог садржаја треба навести начине и активности кроз које школа планира подстицање и оспособљавање ученика за активно учешће у раду органа школе и партиципацију кроз давање мишљења, предлога, учествовање у процесу доношења одлука у школи и других активности у складу са Законом. Важно је да школа планира пружање подршке активном укључивању ученика у ученичке организације, тимове и органе у циљу развоја позитивних вредности и сарадње. Активније учешће ученика у доношењу одлука, заступање интереса свих ученика у школи, као и подржавање иницијативе ученика, један је од важних задатака школе, јер на тај начин ученици јачају самопоуздање и постају друштвено одговорне личности);
5) активности које школа планира де предузме ради подстицања ученика за обављање друштвено-корисног, односно хуманитарног рада (у оквиру овог садржаја треба навести активности које школа планира да реализује у циљу развијања друштвено одговорног понашања ученика сагласно Правилнику о обављању друштвено-корисног, односно хуманитарног рада у установама образовања и васпитања. Друштвено-користан и хуманитарни рад школа треба да планира годишњим планом рада у оквиру плана заштите од насиља. Ова врста активности остварује се у циљу превентивне функције школе и развијања емпатије, солидарности и сарадње, активизма, као и основних моралних вредности код ученика. Сврха друштвено-корисног рада је, поред осталог, да ученици унапреде компетенције потребне за одговорно учешће у друштву и да буду оснажени да поштују и промовишу људска права);
6) садржаје и начине за појачан васпитни рад у циљу развијања самоодговорног и друштвено одговорног понашања (у оквиру овог садржаја треба навести активности појачаног васпитног рада које школа планира и које је у обавези да предузме, у складу са Законом о основама система образовања и васпитања. Школа треба да планира и спроводи појачан васпитни рад уз учешће родитеља, односно другог законског заступника. Васпитни рад са ученицима треба реализовати активностима: у оквиру одељењске заједнице, стручним радом одељењског старешине, педагога, психолога и посебних тимова. Када је неопходно, школа сарађује и са одговарајућим установама социјалне, односно здравствене заштите, ради одређивања и пружања подршке ученику у вези са променом његовог понашања);
7) поступке за рано препознавање ризика од насиља, злостављања и занемаривања (у оквиру овог садржаја треба навести механизме (индикаторе) за рано препознавање ризика од насиља, злостављања и занемаривања, као и процедуре рада са ученицима који су у ризику);
8) начине реаговања на насиље, злостављање и занемаривање, улоге и одговорности и поступање у интервенцији када постоји сумња или се оно догађа (у оквиру овог садржаја треба прецизно описати процедуре поступања у одговору на насиље, злостављање и занемаривање, када постоји сумња или се оно дешава или се догодило између: ученика (вршњачко насиље); запосленог и ученика; родитеља и ученика; родитеља и запосленог; ученика и запосленог, као и када насиље, злостављање и занемаривање чини треће лице у односу на ученика, запосленог или родитеља. Процедуре треба да буду усклађене са Законом и Правилником о Протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање);
9) облике и садржаје рада са свом децом и ученицима, односно онима који трпе, чине или су сведоци насиља, злостављања и занемаривања (полазећи од чињенице да је школа образовно-васпитна установа у оквиру овог садржаја треба навести активности васпитног рада које школа планира да реализује са свим ученицима (васпитна функција школе), као и активности и мере које ће школа предузети са ученицима који трпе, чине или су сведоци насиља, злостављања и занемаривања);
10) начине, облике и садржаје сарадње са породицом, јединицом локалне самоуправе, надлежном организационом јединицом полиције, центром за социјални рад, здравственом службом, правосудним органима (у оквиру овог садржаја треба приказати план сарадње са породицом, јединицом локалне самоуправе, Центром за социјални рад, полицијом, правосудним органима и другим надлежним институцијама у области заштите од насиља, злостављања и занемаривања. План треба да садржи начине и облике сарадње, конкретне активности сарадње (садржаје сарадње), носиоце планираних активности, време реализације, начин праћења остваривања сарадње);
11) начине праћења, вредновања и извештавања органа установе о остваривању и ефектима програма заштите, а нарочито, у односу на: *учесталост (број ситуација и број пријава) инцидентних ситуација и број пријава, *заступљеност различитих облика и нивоа насиља, злостављања и занемаривања, *број повреда, учесталост и (број васпитних и васпитно-дисциплинских поступака) поступака против ученика и дисциплинских поступака против запослених, *број и ефекте планова заштите од насиља и планова појачаног васпитног рада, *остварене обуке у превенцији насиља, злостављања и занемаривања и потребе даљег усавршавања, *број и ефекте акција које промовишу сарадњу, разумевање и помоћ вршњака, *квалитет сарадње укључености родитеља у креирању сигурног и подстицајног школског окружења у циљу превенције насиља, друге показатеље (у оквиру овог садржаја треба прецизирати начине праћења, вредновања и извештавања органа установе о остваривању и ефектима програма заштите. Процедура праћења, вредновања и извештавања треба да садржи податке о лицима одговорним за праћење, вредновање и извештавање, временску динамику и начин реализације наведених активности).
Аутор текста је просветни саветник Драган Грујић.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље или било који други облик насиља то можете да пријавите ОВДЕ.