Nasilje se uvek odvija u socijalnom kontestu. Ono uvek nešto govori, ne samo o nasilniku, već i okruženju. Ostvarujući svoju vaspitnu funkciju škola utiče na suzbijanje nasilja i na socijalizaciju učenika. U tom procesu ne treba zanemariti uticaj koji vršnjaci mogu imati jedni na druge. Jedna od ideja vršnjačke podrške sastoji se u tome da se učenici od petog do osmog razreda, kroz obuku sa mentorom, osposobe za izvođenje edukativnih radionica sa učenicima od prvog do četvrtog razreda osnovne škole. Ako se učenicima omogući da svoja interesovanja i potrebe ispolje i zadovolje u školskom kolektivu, smanjuje se opasnost od različitih negativnih uticaja koji mogu da poremete njihov pravilan razvoj.
U osnovnoj školi „Boško Đuričić” u Jagodini, Program zaštite učenika od nasilja, zlostavljanja , zanemarivanja, sprečavanja diskriminacije i prevencije drugih oblika rizičnog ponašanja detaljnije razrađuje preventivne aktivnosti. Preventivne aktivnosti na suzbijanju nasilja ostvaruju se kroz: redovnu nastavu,odeljenjsku zajednicu, slobodne nastavne i vannastavne aktivnosti , kroz rad učeničkih organizacija kao što su Učenički parlament i Vršnjački tim.
Škola u svom sastavu ima 38 odeljenja, 909 učenika. Učenički parlament škole, koji broji 20 članova, tradicionalno svake godine uzima aktivno učešće na Konferenciji učeničkih parlamenata centralne Srbije . Ove školeske godine, konferencija je održana 20.oktobra u Smederevu sa temom: „Uloga đačkog parlamenta u prevenciji ekstremnog ponašanja u školi“. U okviru ove teme bilo je više prezentacija i radionica ,a Učenički parlament pripremio je prezentaciju pod nazivom „Društvene mreže kao pokretač nasilja“ koju je predstavio na samoj konferenciji. U planu je da se tokom ove školske godine ova tema prezentuje u odeljenjima naše škole.
Vršnjački tim škole čini po jedan predstavnik iz svakog odeljenja starijeg školskog uzrasta. Kroz interaktivne vršnjačke radionice, koje učenici od petog do osmog razreda realizuju u svim odeljenjima od prvog do četvrtog razreda , zajednički razmatraju probleme sa kojima se suočavaju i pronalaze mehanizme za njihovo rešavanje.
Cilj rada Vršnjačkog tima je aktivno učešće učenika u aktivnostima i radionicama, kroz koje stiču znanja, iskustva i veštine neophodne za iniciranje i aktivno učešće u smanjenju nasilja u školi. Učešćem u radu Vršnjačkog tima, učenici su motivisani da se bave prevencijom nasilja u školi. Svojim aktivnostima razvijaju poštovanje dečijih prava, toleranciju, drugarstvo, uvažavanje i empatiju, kao i osećaj timskog duha, osećanja zajedništva, ali i jačanje kritičnosti i suprotstavljanje neprimerenim načinima ponašanja u školi. Osmišljeno vođenje odeljenske zajednice na pomenute teme kroz realizaciju radionica doprinosi razvoju poželjnih oblika ponašanja. Izborom tema prilagođenih uzrastu učenika, savladavanjem određenih veština i znanja kroz edukativne radionice uspostavljaju se skladni i konstruktivni socijalni odnosi. Radionice koje stariji učenici u školi drže za svoje mlađe drugare podstiču socijalnu integraciju- uspostavljanje odnosa drugarstva, prijateljstva i saradnje sa vršnjacima i odraslima u školi, razvijanje tolerancije za različitosti. U toku školske godine članovi Vršnjačkog tima u parovima realizuju radionice: „ Drvo dečjih prava“, „Prijateljstvo“, „Svest o sebi - Međusobne razlike i sličnosti“, „U učionici – o nasilju“ u svim odeljenjima od prvog do četvrtog razreda, po urađenom rasporedu i u skladu sa aktuelnim programima rada odeljenjskih zajednica.
Koordinatori i mentori Vršnjačkog tima su ujedno i članovi Tima za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. Tim za zaštitu u saradnji sa koordinatorom Vršnjačkog tima i odeljenjskim starešinama prvog, drugog, trećeg i četvrtog razreda prati aktivnosti Vršnjačkog tima i realizaciju radionica sa učenicima mlađeg školskog uzrasta. U holu škole, redovno se promoviše rad Vršnjačkog tima , kroz uređene panoe i izložbu produkata rada sa održanih radionica. Takođe, članovi Vršnjačkog tima učestvuju u praćenju učenika mlađih razreda tokom vannastavnih aktivnosti (sportskih takmičenja, književnih susreta, učešća na likovnim i literarnim konkursima i priredbama povodom obeležavanja važnih datuma, izrade tematskih plakata i postera, poseta pozorišnim predstavama i ustanovama kulture).
Zadaci Vršnjačkog tima za rad sa učenicima:
1. pohađanje obuke za realizaciju radionica radi sticanja znanja i veština neophodnih za komunikaciju sa učenicima od prvog do četvrtog razreda;
2. razvijanje saznanja o sebi, o sopstvenim osećanjima i potrebama, svesti o ličnom identitetu i osobenosti, samopoštovanja i samopouzdanja kod učenika;
3. organizovanje aktivnosti učenika na časovima odeljenjske zajednice u saradnji sa odeljenjskim starešinama i koordinatorom Vršnjačkog tima;
4. podsticanje učenika na kulturno ponašanje u različitim životnim situacijama;
5. razumevanje i primenjivanje pravila lepog ponašanja u školi;
6. korišćenje osnovnih pravila komunikacije uz poštovanje sagovornika;
7. podsticanje socijalnog saznanja, razumevanja i prihvatanja međusobnih razlika;
8. realizovanje plana rada Vršnjačkog tima;
9. praćenje učenika mlađeg školskog uzrasta tokom poseta, izleta i kulturnih manifestacija;
10. saradnja sa koordinatorom Vršnjačkog tima;
11. pripremanje prezentacije o aktivnostima Vršnjačkog tima;
12. prikupljanje dokumentacije o realizovanim radionicama, kao i produkta rada učenika;
13. izveštavanje Tima za zaštitu o realizovanim obukama, radionicama i sastancima.
Na početku školske godine biraju se novi članovi iz svih odeljenja učenika petog razreda i eventualno drugih odeljenja šestog, sedmog ili osmog razreda ukoliko neko od učenika nije u mogućnosti da nastavi sa angažovanjem u Vršnjačkom timu.
Škola ima razrađene procedure i kriterijume za izbor učenika Vršnjačkog tima.
Procedure i kriterijume za izbor učenika Vršnjačkog tima možete pogledati u prilogu.
Tekst je pripremila Gorica Miletić,savetnik spoljni saradnik za zaštitu od nasilja.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.