Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Читај ми

Да ли наставници могу да пружају отпор у свом раду са ученицима који испољавају насилно понашање?

2. март 2021.

По свему судећи, насиље у школама је ендемска појава, позната свакоме ко се школовао.

Испољавајући се у веома разноврсним облицима и интензитетима, оно обично постане социјално видљиво тек када појединачни инциденти задобију медијску пажњу.

Под насиљем подразумевамо неоправдано наношење штете другоме. Понашање којим се наноси штета може бити вербално и невербално, и може се састојати у физичком повређивању, наношењу материјалне штете, или психолошком повређивању као што је застрашивање, срамоћење, социјална изолација и слично. Док се неоправданост састоји у нелегитимности, незаслужености, прекомерности или непримерености таквог поступка.

Међутим, када је реч о насиљу у школским системима, не можемо а да не поменемо и насиље које се одвија између наставника и ученика, где у последње време наставници све чешће бивају жртве насиља и понашања које није примерено од стране ученика.

Шта могу учинити наставници, како да помогну себи, свом раду, али и ученицима, да ли постоји граница и шта ако се пређе, да ли наставници, односно професори имају право на отпор у раду са ученицима који испољавају насилно понашање и како тај отпор изгледа, разговарали смо са психологом Силвиом Радић.

На самом почетку, на питање да ли постоји отпор у раду наставника са ученицима који су вршиоци било каквог облика насиља према њима самима, психолог објашњава да постоји.

- Још је јачи отпор ако наставник има лични проблем са тим. Шта је важно ту - не примати лично. Имати свест о томе да ученик или било ко, ко испољава агресивност, вербално или невербално, има проблем. Проблем са толеранцијом фрустрације - низак праг толеранције, проблем са контролом беса. 

- Међутим, као што ни ми одрасли не реагујемо понекад адекватно, притиснути обавезама, уморни, сензитирани, тако је и код деце. Од деце се очекује одговорност, послушност од ученика, а често им се не оставља простор за одлучивање, за иницијативу, а ту је и занемаривање развојних потреба. Постоје проблеми у комуникацији у породици, у родитељима који морају да раде и више од једног посла, о одсуству безбрижног детињства, о борби за егзистенцију с једне и грчевитој потреби за стицањем материјалних добара и престижа. Све су то проблеми коју могу довести до развоја деце у извршиоце насиља. Деца су у процепу. Превише је свега - и домаћих задатака и писања, пасивног слушања у школи. Деци треба омогућити да развију своје потенцијале, интересовања, да закључују, да промишљају, да се радују, да се крећу да се конструктивно друже – саветује и објашњава психолог.

- Често се дешава да деца развију отпор према учењу и обавезама зато што се не негује креативност, игра, „лове“ се у незнању, не бивају подржани у даровитости или у другачијем виђењу – додаје психолог и објашњава шта све може бити узрок насилничког понашања и шта може изазвати проблеме у школи.

Приступ, комуникација, начин преношења знања, капацитет за активно слушање ученика, разумевање развојних потреба ученика, све је то од круцијалне важности. То је подлога за развијање капацитета ученика за подношење фрустрације, за адекватно реаговање, за уравнотежавање.

- Уместо да деца иду на додатне активности после школе које родитељи плаћају - часови сликања, цртања, роботике, шаха, спорт, креативне радионице и слично, све то би било добро да могу да раде у школи, објашњава психолог за крај.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.

Foto : Shutterstock
Foto : Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
  • Извор: Canva
    Нова обука за наставнике: Васпитање и социјално-емоционално учење у функцији добробити и целовитог развоја деце
  • Извор: Canva
    Вршњачко насиље и деца са сметњама у развоју и инвалидитетом: Улога школе и родитеља
  • Photo: Canva
    Који приступи и методе учења могу направити разлику у савременом образовању?
  • Foto: Freepik  
    Како реаговати на изливе беса код деце?
  • Улога наставника у развоју младе личности
    Улога наставника у развоју младе личности
  • Foto: Freepik
    Стрес и сагоревање наставника
  • Foto: Freepik
    Програмирање и планирање заштите од насиља, злостављања и занемаривања
  • Foto: Freepik
    Насиље - између прописа и праксе
  • Foto: Freepik
    Улога наставника у развоју младе личности
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    САВЕТИ ЗА ВАСПИТАЧЕ – Како подстицати уважавање различитости у вртићу?
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија