О значају националне платформе за превенцију насиља у школама „Чувам те“, посебно када је реч едукативној компоненти платформе разговарали смо са Аном Ранитовић, суоснивачицом и извршном директорком edtech компаније Кампстер
Кампстер је партнер пројекта националне платформе "Чувам те" у сегменту имплементације онлајн тренинга и обука за родитеље, ученике и наставнике, на који начин ће ова платформа допринети превенцији насиља у школама и по чему је овај пројекат специфичан?
Национална платформа "Чувам те" велики је пројекат који има више делова и фаза и за сада смо успели да остваримо зацртане циљеве, али ја бих пре свега говорила о едукативном делу платформе у којем је и Кампстер имао свог удела. Насиље у школама је велики пробем на који нико не може остати имун и механизми за превенцију и решевање овог проблеме већ постоје, али оно што препознајем као новост и одличну инцијативу јесте да се релеватни ресурси, информације и контакти у вези са овим горућим проблемом централизују на једном месту. У том смислу, платформа садржи и едукативни део који на врло једноставан и свима доступан начин омогућава свим учесницима у школском животу (ученицима, наставницима и родитељима) да се едукују о овој теми и добију врло конкретне и практичне ресурсе и савете. Обуке су подељене у три категорије – обуке за настанике, обуке за ученике и обуке за родитеље, а креирало их је Министарство просвете, науке и технолошког разоја у сарадњи са Кампстер тимом. Обуке пружају знања, вештине и савете за све учеснике школског живота који се тичу како превенције, тако и ситуација у којима се нажалост насиље већ догодило. У сваком тренутку, са било ког уређаја, свако може да приступи обуци која је намењена њему и да добије проверене и стручне савете и одговоре на своја питања. Бављење овом темом, пре свега кроз едукацију, значајно може допринети превенцији насиља у школама, како на дуже стазе тако и тренутно.
Колики је значај онлине едукације, поготово у данашње време, и које су предности овог начина учења у односу на традиционални модел?
Значај онлине еудкације познат је и препознат свуда у свету одавно, јер је чињеница да живимо у дигиталној ери, али се током протеклих годину и нешто дана, откада је завладала светска пандемија, значај онлине едукације додатно истакао у први план. Не мислим да онлине учење треба потпуно да замени традиционално учење, нити мислим да је то могуће. Такође, искористила бих прилику да нагласим да уместо термина традиоционално учење више волим да користим термин учење уживо, јер и учење уживо може бити у складу са савременим токовима и иновативно. Сматрам да би права мера ствари била комбинација ова два модела и допуњавње. Ипак, чињеница је да одређене предности учења уживо неоспорно постоје, и обрнуто. Онлине едукација доступна је свима, у сваком тренутку. Можете усвајати знања од највећих светских експерата, а да се не померите из своје собе. Замислите да је то неко рекао ученицима или студентима пре само тридесетак година, колико би чезнули за тим? Осим тога, за одређене ситуације онлине учење је много практичније, јер - замислите само колика логистика, новчани и људски ресурси би били потребни да се одрже уживо семинари о превенцији насиља у школама у свакој образовној установи у Србији? На овај начин, неограничен број заинтересованих у исто време имају приступ идентичним информацијама.
Кампстер је развио интерактивну платформу на којој се могу наћи све важне информације које се тичу врста насиља и поступања у различитим ситуацијама, као и семинаре "Обука за запослене - породично насиље" и "Стратегије у раду са ученицима који показују проблеме у понашању". Која знања и вештине могу да стекну полазници ових курсева и по чему су они другачији од осталих онлајн обука?
Обуке је креирало Министарство просвете, науке и технолошког развоја, а на платформи коју смо направили полазници имају прилику да те обуке похађају по најсавременијим моделима онлине учења. Кампстер је настао са идејом да реши проблем мотивације у онлине учењу и од самих почетака комбинујемо најновија техничка и научна сазнања. На конкретним обукама полазници (односно родитељи, наставници и ученици) стичу специфична знања из конркетних области којих је доста, а само нека од њих су одговори на питања: шта наставник треба да предузме када има сазнање да је неки ученик из породице где се дешава насиље, кога и када треба да обавести, који су му доступни механизми, затим како да раде са ученицима који показују проблеме у понашању, како прићи детету које је жртва насиља, а како детету које насиље испољава, који су најчешћи разлози са насилно понашање код ученика и како се оно може превенирати, итд. Такође, постоје обуке и за ученике и родитеље које нуде одличне савете и праксе засноване на чињеницама.
Који је исход овог пројекта, односно колико полазника је до сада прошло ове семинаре и какви су резултати, али и планови за даљи развој?
После пилот фазе смо јако задовољни резултатима, јер су бројке сјајне и указују на велику потребу за оваквом платформом и на велику заинтересованост свих учесника да решавају овај проблем. У првој фази на едукативни део платформе регистровало се 15.551 наставника из чак 1.484 различите школе, што је одличан резултат. Родитељи су завршили преко 1000 обука, а ученици преко 1700! Планови се пре свега односе на повећање броја обука, унапређење саме платформе и укључивање што већег броја наставника, родитеља и деце у едукацију о превенцији насиља у школама.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.