Важност учешћа ученика у животу школе, а посебно учешћа у превенцији насиља препозната је, између осталог, кроз рад ученичких парламената и вршњачких тимова. То подразумева да ученици буду информисани о свему што је важно за њихово функционисање у школи и да се мишљење ученика о различитим темама уважава од стране одраслих у школи. Зато ученички парламент и вршњачки тим имају значајну улогу и у осмишљавању превентивних активности и у решавању конкретних ситуација вршњачког насиља.
Многе школе имају развијену праксу вршњачких тимова за превенцију и интервенцију у случајевима дискриминације, насиља и злостављања. Када је реч о вршњачкој дискриминацији или насиљу над ученицима са сметњама у развоју и инвалидитетом, постоје бројни начини укључивања ученика, а најчешћи је вршњачка помоћ и подршка у учењу. Међутим, не треба заборавити да су и у социјалним ситуацијама стратегије деце и младих ефикасније него стратегије одраслих. Деца и млади са сметњама у развоју и инвалидитетом желе да знају да нису сами и да подршку могу добити од својих вршњака. Тако ће стећи пријатеље и уклопити се у заједницу. Тако ће избећи одбацивање, етикетирање, називање погрдним именима, па и физичко насиље или ће им бити лакше да овакве изазове превазиђу, уколико се догоде.
У настојању да омогућимо што ширу подршку остваривању права свих ученика на образовање и припреми свих ученика за живот у заједници, излистаћемо неке видове ангажовања ученика на ширењу инклузивне културе у школи, превазилажењу стереотипа и предрасуда о ученицима са сметњама у развоју и инвалидитетом и превенцији вршњачког насиља над овим ученицима. Овакве активности доприносе превазилажењу погрешно усвојених образаца и развијању отворености ка различитостима, сагледавању проблема из угла ученика са сметњама у развоју, омогућавају деловање на ученике да развијају однос солидарности и међусобне помоћи, доприносе развоју позитивног начина комуникације, оснажују ученике да говоре о проблемима етикетирања, искључивања, изопштавања.
Једна од пракси коју смо у школи у којој радим заједнички развијали јесте Вршњачки тим за подршку инклузији. Тим је формиран у оквиру једног школског пројекта који се бавио инлузивним образовањем, а чинили су га ученици посебно отворени за прихватање различитости и спремни да пруже подршку и помоћ другима. Вршњачки тим се најпре посветио сопственом учењу о инклузивном образовању, снимању стања, упознавању ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом и њихових потреба за подршком у школи, а затим је направио акциони план у циљу промоције инклузије, прихватања различитости, укључивања свих ученика у различите школске активности и превазилажења предрасуда и ангажовао се на реализацији акционог плана. Ученици су, такође, помагали и наставницима у пружању подршке ученицима у учењу. Наравно, чланови Вршњачког тима су и ученици са сметњама у развоју и инвалидитетом, јер само заједно можемо да делујемо.
Ево неких активности које су реализовали ученици – чланови Вршњачког тима за подршку инклузији и које могу да вам помогну у осмишљавању сличних начина подршке и превенције дискриминације и насиља чија су мета ученици из осетљивих група, уз обавезно учешће свих ученика у вашим школама:
Веома је важно да ове активности не буду наметнуте од стране одраслих, већ да у њиховом иницирању, осмишљавању и реализацији учествујете ви, уз подршку наставника, педагога, психолога, директора.
Добит од организовања оваквих активности или вашег ангажовања у вршњачком тиму није само добит ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом. Оваквим активностима допринећете изградњи подстицајне средине у својој школи за учење и развој и безбедно окружење за све ученике. Учешће у њима помоћи ће вам да се и сами осећате пријатно, да употпуњујете знања и развијате компетенције (комуникацијске вештине, сарадња и тимски рад, предузетништво, решавање проблема) које ће вам бити неопходне за будући свет рада и даље образовање.
Пише Милена Васић, педагог, саветник-спољни сарадник за инклузивно образовање, ШУ Пожаревац
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.