Вршњачко насиље у школама и ван њих је проблем са који се удружено морају борити: држава ,образовне институције и родитељи. Решавање овог проблема је један од највећих проблема садашњице.
Током свог рада могла сам запазити нежељена и агресивна понашања код ученика која су се током времена понављала , а нека су била за очекивати да ће се поновити. Најчешћи облици таквог понашања су: претње, оговарања, физички или вербални напади као и покушаји намерног искључења појединца из групе. Посебно актуелно и веома заступљено међу децом другог циклуса основног и средњошколског узраста је насиље које се одвија уз коришћење електронске технологије путем друштвених мрежа, СМС порука, чета и интернет страница.
Из искуства могу рећи следеће;
Неопходно је да се са ученицима ради перманентно да би схватили: шта је то уопште насиље, да им се објасне врсте, облици, нивои насиља, да им се предочи до ког нивоа се у школи поступа саветодавно према њима, а када се покреће дисциплински поступак односно да је насилно понашање кажњиво, да им се објасни појам забрана и поступак поступања у случају кршења забрана. Све наведене активности могу да се реализују у оквиру рада одељенске заједнице.
Недостатак рада у школама је што материјал који се тиче превенције је уграђен у план и програм школских активности, а то у пракси се не спроводи у довољној мери.
Како би се спречило агресивно понашање ученика посебна пажња се посвећује сарадњи школе са родитељим. Они редовно добијају информације од школе о понашању и успеху свог детета и при првим знацима проблема или конфликта међу ученицима родитељи су информисани такође су позвани да јаве школи уколико примете било какве промене у понашању свог детета.
Морам нагласити да је је већина ученика која се јавља у ситуацијам да трпи или спроводи насиље углавном из нестабилних породица, деца разведених родитеља, један од родитеља алкохоличар, слаба материјална ситуација итд.
Некада школа из наведених разлога има слабу помоћ или уопште и нема потребну подршку од стране родитеља у решавању проблема што је још један отежавајући проблем у раду.
Неопходно је да превентивне активности буду уграђене и представљене као обавезујуће у плану и програму рада одељенског срарешине, ПП службе и Тима за заштиту ученика од насиља јер би на овај начин била боља едукација ученика као и запослених за шта сматрам да је кључ у превенцији насиља.
Teкст написала Мара Јовић, педагог, ОШ “Бранко Радичевић“, Косовска Митровица.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.