Школски психолог-педагог и саветник, спољни сарадник за заштиту од насиља Гордана Марковић-Сакић из ОШ "Анта Богићевић" у Лозници је објаснила како родитеље упознати са „Правилником о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање“ на врло занимљив начин.
Суочавајући се са проблемом вршњачког насиља покушали смо да на нешто другачији начин организујемо родитељски састанак и поразговарамо са родитељима о овој теми. Општи циљ нам је био усаглашавање ставова родитеља и школе према насиљу и упознавање са адекватним поступањима у случајевима насиља. Конкретнији циљеви које смо поставили били су: да разликују појам насиља и агресивности код деце, знају шта школа подразумева под насиљем и како дефинише нивое насиља, да уоче основне узроке насилног понашања код деце и могу да препознају одређене промене понашања код свог детета које указују на могуће насилно понашање детета или да оно трпи насиље. Овај родитељски састанак смо реализовали са родитељима ученика IV и V разреда, али је применљиво у свим разредима основне школе.
За сваког родитеља је био припремљен "лилихип"-дрвени штапић, на коме је на врху помоћу колаж папира налепљен црвени круг а са друге стране зелени круг. Родитељи су имали задатак да на прочитану тврдњу са презентације окрену црвени део ("не слажем се са тврдњом", "тврдња није тачна") или зелени део ("слажем се са тврдњом", "тврдња је тачна"). На самом почетку само се даје ово упутство, наравно уз проверу да ли су добро разумели. Желели смо да на овај начин видимо какви су ставови и мишљења родитеља пре упознавања са законском регулативом, а такође и да родитељи размене своја искуства и "чују" једни друге.
Тврдње се читају једна по једна, родитељи окрећу боју "лилихипа" у зависности од тога да ли мисле да је тврдња тачна или не. Уколико постоје различита мишљења ( а постојала су за преко 50% тврдњи ) развијала се дискусија. Неко од родитеља образлаже зашто сматра да тврдња није тачна (ако се тако изјаснио), а други, зашто мисли да је тврдња тачна (уколико се тако изјаснио). Водитељ усмерава дискусију и покушава да дефинише заједнички став. Навешћемо овде тврдње које смо презентовали родитељима (већи број тврдњи је узет из приручника "Школа без насиља"- приручник за родитеље):
Изузетно корисна дискусија се развила око већег броја ових тврдњи. Родитељи су били у прилици да увиде, колико они као родитељи, врло често имају различите васпитне ставове и колико је важно кориговати неке од њих, како би се њихово дете боље сналазило у оваквим ситуацијама.
Након ове активности, водитељ је припремио кратку презентацију "Правилника о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање" и изводе из школског Правилника о васпитно дисциплинској одговорности, која се односе на права и обавезе родитеља. Водили смо дискусију о томе у чему се школа и породица морају усагласити када је у питању насилно понашање детета (да се свако насилно понашање кажњава, коме се обратити у случају насиља...).
Завршна евалуација ове активности може се комбиновати са кратким упитником за родитеље о њиховим искуствима о присуству насиља у школи. Наша евалуација је показала да је родитељима ова активност била корисна, применљива, да је било интересантно, динамично, да је било доста дилема...
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.