Предуслов стварања позитивне атмосфере у одељењу је успостављање поверења, поштовања и пријатељског односа. Наставник је често модел у комуникацији и начином обраћања ученицима утиче и делује на стварање позитивне или негативне атмосфере у одељењу.
Ево неколико савета за успостављање позитивне комуникације и добре атмосфере у одељењу.
- Обраћање ученицима треба да буде ведро и благонаклоно, тоном гестовима и речима које позивају на међусобно разумевање и сарадњу. Наредбодавно, ауторитативно, критичко, саркастично, иронично и претеће обраћање није добар начин за стварање позитивне атмосфере у одељењу.
- Стављање на знање ученицима да раде нешто што нам не одговара, коментари о њиховом понашању, ставовима, учењу или изгледу пред вршњацима најчешће изазива код њих бес и несигурност. Кажите им насамо шта бисте волели да промене у свом понашању. Када им се обратите насамо, то може да резултира бољим разумевањем и одржавањем самопоштовања.
- Приликом обраћања користите пријатељске гестове. Када им се обраћате, гледајте их у очи. Избегавајте претње прстом, уношење у лице, руке прекрштене на леђима...
- Захваљујте се ученицима за све што ураде.
- Извините се ако направите грешку.
- Користите „ja – говор“ као начин за успостављање аутентичне комуникације.
- Избегавајте „јавно опомињање истих ученика“.
- Уместо истицања непожељних облика понашања, корисуте чешће наглашавање пожељних понашања (напр. уместо „Немојте да преписујете“ користите реченицу „Радите самостално“).
- Постављајте питања уместо да критикујете. То подразумева да су ученици одговорни за своје понашање (напр. реците”Јесте ли спремни да почнемо с часом?” уместо “Престаните са причом, час почиње!”).
- Деца се лоше осећају кад направе грешку и прикривају то често бахатим понашањем или глупирањем, зато грешке исправљамо лагано и успут.
- Жељено понашање се често поразумева па је корисно чешће хвалите ученике уместо што их критикујемо. Посебно је корисно хвалити труд, а не само резултат који ученик постиже.
- Хумор и духовитост код наставника је често особина коју ученици воле. Стога је корисно имати позитиван став и користити шале и хумор као начин за опуштање (имајући у виду наравно да шале буду одмерене и никако не угрожавају личност и достојанство ученика)
- За упостављање позитивне атмосфере изузетно је важно имати свест о важности развоја самопоуздања код ученика. Стога треба користити сваку приллику да ученике подстичемо похвалама, гестовима подршке, организацијом активности које доприносе развоју самопоуздања (напр чешће користити „сарадничке“ уместо „такмичарских „ игара, стварати прилике да свако пронађе активност у којој може бити „добар“ и да то заједно са ученицима славимо и подржавамо).
Аутор текста је Весна Радонић, самостални педагошки саветник ОШ „Краљ Петар Први“, Београд
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље или било који други облик насиља које укључује децу то можете да пријавите ОВДЕ.