Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Читај ми

Како одрасли могу подржати усвајање садржаја у васпитно образовном процесу?

3. септембар 2021.

Деца су, у најранијем периоду свог живота попут воска, ако их тако можемо упоредити. Све оно што виде и чују првенствено од својих родитеља, људи из окружења, васпитача, предавача, наставника, али и од својих вршњака, упијају и постају онакви како виде, чују, осећају. Зато је од великог значаја да дете има око себе људе који су прави пример онога какви требају бити.

На ову изузетно важну и битну тему разговарали смо са Сузаном Миковић, мастер дефектологом, породичним терапеутом и тренером асертивности и емоционалне писмености.

На самом почетку разговора, дефектолог Сузана Миковић истиче да када је реч о овој теми, треба имати у виду и традиционалне вредности и културолошке норме које родитељи желе да пренесу детету може се рећи да се систем понашања код детета развија путем дететових интересовања и потреба, кроз искуство и могућност избора.

- Жељено понашање се развија кроз непосредна искуства у којима дете стиче информације, мисли, осећа, испољава, комбинује целокупно и прави изборе. Некад је нејасно зашто дете нешто неће или хоће. Дилеме које наводе на размишљање су заправо, када је право време да дете научи одређене вештине и усвоји репертоар знања и понашања која су очекивана - објашњава Сузана Миковић и додаје:

- Одраслима је понекад несхватљиво како је могуће да дете не разуме опасност неке ситуације, или не зна да репродукује, оно што му се говори, или не успева да разликује нешто што је очигледно.

Међутим, ту је развојна перспектива која нуди објашњење и казује да је сасвим природно да свако дете има свој темпо усвајања садржаја или понашања и да оно што тренутно није у репертоару понашања усвојено не мора да значи да неће бити у наредној фази, објашњава мастер дефектолог.

Логично је да дете некад не разуме или има нереалне захтеве, па чак и уколико је структура васпитног стила доследна.

- Сазнајни развој темељи се на примарном откривању и освешћивању узрочно-последичних релација и односи се на пример: на понашање када дете изнова баца играчку у различитим правцима упркос свим напорима и надама да ће престати када му се дода из најмање двадесетог пута. То је моменат када дете вођено импулсом спознаје баца играчку и стиче искуство гледајући где и како пада и шта ће се десити - објашњава мастер дефектолог кроз пример и додаје:

- Ту чињеницу стицања искуства не треба занемарити ни касније, када деца развојем говора постају све компетентнији саговорници и активни слушаоци који су веома упорни и желе да открију суштину свега постављајући питања одраслима шта је то, како и зашто се нешто дешава и друга питања.

Сузана Миковић додаје и то да се родитељи често питају зашто деца неке активности обожавају, а неке никако не желе иако из перспективе родитеља делује да могу да их остваре и да су потенцијално добре за њих.

- Утицај разумне бриге за будућност детета чини да се понекад занемари да детету није свака васпитно-образовна или свакодневна активност подједнако важна или бар се њена вредност мења у односу на контекст и узраст. Немају сва деца исти ниво мотивације за све садржаје, али је важно разменити и испратити са васпитачима или наставницима колико траје, у којим ситуацијама и како се мења - рекла је Сузана Миковић и додаје:

- Истраживања из области развојне психологије указују да се мотивација развија и да временом има скокове и падове и да на сама интересовања утичу карактеристике личности, квалитет едукације, аспекти породичног окружења, родитељски стилови, значајни други из окружења тј. читав социо-културни контекст.

Потребно је имати у виду како се детету представљају нова знања и вештине. Добар модел је кроз сликовито објашњење, искуство или конкретан пример уз истрајност и доследност да се исто понови и тема прошири са дететом. Такво дететово схватање реалности постаје мотив за одређено понашање или активност која је смислена и сама по себи циљ и интересовање, саветује за крај Сузана Миковић мастер дефектологом, породичним терапеутом и тренером асертивности и емоционалне писмености.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавити ОВДЕ.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
  • Извор: Canva
    Нова обука за наставнике: Васпитање и социјално-емоционално учење у функцији добробити и целовитог развоја деце
  • Извор: Canva
    Вршњачко насиље и деца са сметњама у развоју и инвалидитетом: Улога школе и родитеља
  • Photo: Canva
    Који приступи и методе учења могу направити разлику у савременом образовању?
  • Foto: Freepik  
    Како реаговати на изливе беса код деце?
  • Улога наставника у развоју младе личности
    Улога наставника у развоју младе личности
  • Foto: Freepik
    Стрес и сагоревање наставника
  • Foto: Freepik
    Програмирање и планирање заштите од насиља, злостављања и занемаривања
  • Foto: Freepik
    Насиље - између прописа и праксе
  • Foto: Freepik
    Улога наставника у развоју младе личности
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    САВЕТИ ЗА ВАСПИТАЧЕ – Како подстицати уважавање различитости у вртићу?
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија