Вршњачко насиље утиче на све и свако може помоћи да се то спречи. Према досадашњим истраживањима, у 85% случајева вршњачко насиље се дешава пред сведоцима.
Сведоци су погођени оним што виде, већина њих не пријави вршњачко насиље из страха да се умешају јер се плаше да ће и сами постати мета или из страха да ће пријавом да погоршају ситуацију особи која је претрпела вршњачко насиља.
Школа може помоћи сваком детету да схвати да вршњачко насиље није прихватљиво и да свако ко има било каква сазнања да се оно дешава може помоћи да се и заустави тако што ће га пријавити одраслој особи или анонимно.
Школски службеници морају бити обазриви и пажљиви
Наставници и администратори морају бити свесни да, иако се вршњачко насиље генерално дешава у областима као што су школско купатило, игралиште, претрпани ходници и аутобуси, као и путем мобилног телефона и компјутера (где је надзор ограничен или одсутан), то се мора схватити озбиљно, зато је важно да ако наставник примети вршњачко насиље у учионици, он/она треба да одмах интервенише да га заустави, сними инцидент и обавести одговарајуће школске администраторе како би се инцидент могао истражити.
Не препоручује се заједнички састанак са учеником који је жртва насиља и учеником који је извршилац насиља - то је непријатно и веома застрашујуће за ученика који је претрпео било који вид насиља.
Укључите ученике и родитеље
Поставите позитивна очекивања о понашању за ученике и одрасле
Школе и учионице треба да буду безбедно окружење за учење. Наставници треба да подсете ученике да вршњачко насиље није прихватљиво у школи и да ће такво понашање имати последице. Такође, ученицима којима је тешко да се прилагоде или пронађу пријатеље, наставници и администратори могу олакшати пријатељства или обезбедити „послове“ за ученике током ручка и одмора, тако да се деца не осећају изоловано или у опасности.
Објашњење како помоћи детету када је реч и вршњачком насиљу, али како да и родитељи, наставници и вршњаци препознају вршњачко насиље и помогну детету дала је дипломирани педагог Мелита Ранђеловић.
- Проблем вршњачког насиља решава се брзим и ефикасним деловањем свих актера, актера у школи као што су, наставници, вршњаци, тим за превенцију дискриминације насиља, злостављања и занемаривања, породице, и спољне мреже, ако је то потребно - рекла је Мелита Ранђеловић и додала.
- Неопходно је да сви људи из ових група јасно кажу да се ради о насиљу и предузму све протоколом предвиђене кораке како би се вршњачко насиље спречило и помогло детету.
Педагог објашњава да наставници могу помоћи тако што ће све чинити да се насиље не понови. Реаговаће на сваку ситуацију која указује да би неки вид насиља могао да се догоди.
- Наставници морају да свој васпитно-образовни рад прилагоде ситуацији кроз рад и наставне садржаје. Требало би да покрећу теме као што су дискриминација, стереотипи, предрасуде, (не)толеранција, говор мржње и слично. На тај начин могу учити ђаке да сарађују и уважавају друге, другачије, да уважавају различитост - додаје Ранђеловић као предлог наставницима.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.