Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Читај ми

Како су наставници заштићени од насилних ученика и/или родитеља?

24. март 2021.

Из медија се може сазнати да је последњих година на нашим просторима знатно већи број наставног особља које је изложено насиљу: вербалном, дигиталном, па чак и физичком од стране ученика, али и родитеља. Такве вести се емитују најчешће у јуну, на крају наставне године, када се са наставницима обично разрачунавају ученици и родитељи незадовољни оценама.

Ова тврдња је код неких дочекана са скептицизмом, јер се коси са традиционалним идејама о односима моћи  између одраслих и деце. У оквирима наше културе постоји општи консензус према коме наставници држе моћ у учионицама. Ако се вратимо у прошлост, можемо видети да је насиље примењивано углавном од стране наставника према ученику. И то је тада било третирано као "нормално" јер је било "у служби васпитања". Чак су родитељи и сами давали свој благослов тим мерама.

Било је то друго време. Данас је став/императив да ауторитет не треба захтевати већ га треба задобити. Али често, и поред истинске педагошке посвећености наставника према ученицима, ескалација насиља се  испољава како непосредно тако и преко друштвених мрежа. Насиље је одавно прешло границе школских зидова и дворишта, па је виртуално насиље постало један од најраспрострањенијих облика виктимизације наставника од стране ученика, објашњава психолог Бранка Орешчанин и додаје како наставник може да се заштити у оваквој ситуацији:

-Гледишта многих наставника како из школе у којој радим, тако и наставника из других школа, након разговора са сарадницима, прилично су уједначена у једноме, а то је да насиље постоји. Степен учесталости само варира од школе до школе. Кажу да се често дешава да млађе колеге поричу ту чињеницу из страха да им се не припише да су неискусни или да нису довољно компетентни. Већина наставника говори да нису заштићени већ да су по том питању "на изволите". Сматрају да је "некако политика таква да су увек ученици и родитељи у праву. Зато данас и имамо толико пријава, наравно анонимних, на рад наставника јер је лакше пријавити и урушавати ауторите наставника него се бавити својим дететом и указивати на исправне вредности".

Како да наставници комуницирају у моментима ескалације насиља са родитељима/ученицима?

Већина наставника наводи следеће предлоге: 

  • Треба остати прибран и хладне главе. Ученици ће свакако одговарати за своје поступке. Бар можемо да покренемо дисциплински поступак.
  • Уз добар дијалог могуће је решити сваки неспоразум. 
  • Аргументована комуникација је решење.  

Али има и оних који одражавају педагошку немоћ и на све то кажу (са дозом хумора или можда озбиљно мисле тако):

  • У тим моментима треба да напунимо уста водом и у себи молимо Бога да вербално насиље не прерасте у физичко. 
  • Наставници увек морају да реагују смирено и по мом осећају, ја бих рекла, без права да искажу своје незадовољство у моментима ескалације јер ће опет себе довести у неприлику.

Препорука је да се у дијалогу, посебно са родитељима, користи  асертивни стил комуникације. То је начин да се напета сиуација деескалира. Треба свакако постављати границе и позивати другу страну на међусобно поштовање без обзира на конфликт.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ. 

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
  • Извор: Canva
    Нова обука за наставнике: Васпитање и социјално-емоционално учење у функцији добробити и целовитог развоја деце
  • Извор: Canva
    Вршњачко насиље и деца са сметњама у развоју и инвалидитетом: Улога школе и родитеља
  • Photo: Canva
    Који приступи и методе учења могу направити разлику у савременом образовању?
  • Foto: Freepik  
    Како реаговати на изливе беса код деце?
  • Улога наставника у развоју младе личности
    Улога наставника у развоју младе личности
  • Foto: Freepik
    Стрес и сагоревање наставника
  • Foto: Freepik
    Програмирање и планирање заштите од насиља, злостављања и занемаривања
  • Foto: Freepik
    Насиље - између прописа и праксе
  • Foto: Freepik
    Улога наставника у развоју младе личности
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    САВЕТИ ЗА ВАСПИТАЧЕ – Како подстицати уважавање различитости у вртићу?
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија