Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Читај ми

Облици вршњачког насиља и како их спречити из угла разредног старешине

4. април 2022.

Соња Стојановић, саветник-спољни сарадник за заштиту деце од насиља из Крушевца описала је из свог угла, из угла разредног старешине, са којим облицима вршњачког насиља се деца у школи најчешће суочавају.

- Најзахтевнији део рада као одељењског старешине, по мени, јесте створити заједницу вршњака. Иако сви радимо по одређеном програму и приближно сви негујемо одређене моралне вредности код ученика, на различите начине их усмеравамо или санкционишемо одређену врсту понашања. Када ученици закораче у више разреде, већ имају усвојена одређена правила понашања на часу, у школи или школском дворишту - говори она и додаје:

- У том послу није нам претходних година помогла ни онлајн настава услед епидемиолошке ситуације, лично сматрам да је одмогла, јер смо добили генерације које пре свега треба поново социјализовати. Различите темпераменте, породично васпитање, другачије моралне ставове неговане унутар породице треба помирити, уважити и од свега тога направити целину која се подржава, подстиче, штити и брани.

Како даље објашњава, облици вршњачког насиља у школи најчешће се задржавају на првом нивоу. Уз правовремену пријаву и реакцију одељењског старешине већина насилних ситуација се задржава ту. Међутим, није тако увек. Велики број ученика није довољно оснажен да одмах пријави насиље које се десило, а томе не доприноси ни крилатица коју често чујемо: "Немој да будеш тужибаба!". Ова реченица, било да је изговорена у породици или вршњачкој групи, зна да закомпликује ствари, објашњава Стојановић.

- Због ње ученици радије ћуте или у најгорем могућем случају преузимају да се они сами разрачунавају, најчешће физички. Од својих вршњака често добијају погрешне савете да ћуте, не обазиру се на то јер ће, по њима, све само бити горе или чак добијају подстицај од њих на физички обрачун.

У пубертетском узрасту мањи су облици физичког насиља, јер је ова група ученика довољно свесна санкционисања таквог понашања, па се прибегава психичком или социјалном насиљу, које је мање видљиво, а све заступљеније кроз разне врсте вређања или ширења гласина. Из таквих, наизглед безазлених ситуација, долази до етикетирања појединих ученика на основу физичког изгледа или социјалног статуса што се често преноси на друштвене мреже, те поприма облике дигиталног насиља, а онда прелази и у дискриминацију, како објашњава саветник-спољни сарадник за заштиту деце од насиља у Крушевцу, Соња Стојановић.

- Са овакавим "домино ефектом" где се из једне врсте насиља прелази у друго ипоприма више облике све се чешће у школи срећемо. Најбитније од свега јесте рано пријављивање било ког вида насиља, док је све на првом нивоу. Зато не треба ћутатати и трпети. Кроз радионице и разне видове едукација треба оснажити појединце или вршњачке групе да пријаве насиље јер окретање главе на другу страну не користи никоме. Из личног искуства највише у раду са ученицима су ми користиле радионице које имају за циљ освешћивање различитости. Кроз њих и безазлене исказе, као што су: имам пса, волим фудбал, слушам искључиво страну музику ученици упознају међусобне склоности, прихватају различитости и уважају их. Схватају да је свако индивидуа за себе - рекла је она и додаје:

- Радим у основној школи као наставник српског језика и књижевности, али, иако имам осамнаест година радног стажа у настави и преко петнаест као одељењски старешина, не могу да кажем да сам увек спремна да на адекватан начин реагујем када суу питању облици вршњачког насиља. Нико нема све одговоре, па ни ја. Још увек учим, изискуства других или свог личног, јер са сваком генерацијом добијам нове изазове.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
  • Извор: Canva
    Нова обука за наставнике: Васпитање и социјално-емоционално учење у функцији добробити и целовитог развоја деце
  • Извор: Canva
    Вршњачко насиље и деца са сметњама у развоју и инвалидитетом: Улога школе и родитеља
  • Photo: Canva
    Који приступи и методе учења могу направити разлику у савременом образовању?
  • Foto: Freepik  
    Како реаговати на изливе беса код деце?
  • Улога наставника у развоју младе личности
    Улога наставника у развоју младе личности
  • Foto: Freepik
    Стрес и сагоревање наставника
  • Foto: Freepik
    Програмирање и планирање заштите од насиља, злостављања и занемаривања
  • Foto: Freepik
    Насиље - између прописа и праксе
  • Foto: Freepik
    Улога наставника у развоју младе личности
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    САВЕТИ ЗА ВАСПИТАЧЕ – Како подстицати уважавање различитости у вртићу?
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија