Осим породице, школа као образовно-васпитна установа има веома важну улогу у васпитању деце и превенцији друштвено неприхватљивих облика понашања. Законом о основама система образовања и васпитања прописана је обавеза школе да предузме меру појачаног васпитног рада према ученику који врши повреду правила понашања у школи или не поштује одлуке директора и органа школе, неоправдано изостане са наставе пет часова, односно који својим понашањем угрожава друге у остваривању њихових права, као и у случају сумње да је починио тежу повреду обавезе ученика и повреду забране из чланова 110, 111. и 112. Закона о основама система образовања и васпитања.
Васпитни рад са учеником обавезно треба спроводити уз учешће родитеља, односно другог законског заступника (осим у случајевима када њихово укључивање у поступак није у најбољем интересу ученика) активностима: у оквиру одељењске заједнице, стручним радом одељењског старешине, стручног сарадника (педагога, психолога) и посебних тимова. Када је неопходно, школа у васпитни рад укључује и надлежне институције спољашње мреже и сарађује са установама социјалне, односно здравствене заштите, ради одређивања и пружања подршке ученику како би се постигле позитивне промене у његовом понашању.
У циљу што квалитетнијег планирања васпитног рада, који треба да буде прилагођен индивидуалним потребама ученика, неопходно је узети у обзир породичну ситуацију ученика (дефицијентност породице, родитељски стил васпитања, социо-материјални статус, заступљеност антисоцијалног понашања чланова породице и др.), редовност похађања наставе, податке о владању и понашању у претходном периоду, податке о васпитним и васпитно-дисциплинским мерама уколико их је било у претходном периоду, ефекте изречених мера и друштвено корисног односно хуманитарног рада, однос ученика према школским обавезама, другим ученицима и запосленима, као и друге специфичности ученика. На основу анализе добијених података направити педагошки профил ученика са дефинисаним слабим странама на чијем унапређивању треба радити.
План појачаног васпитног рада треба да садржи кратак опис проблема и понашања које треба кориговати код ученика, општи циљ – промену коју желимо да постигнемо, специфичне циљеве, активности кроз које је планирано остваривање специфичних циљева, рад са родитељем, рад са одељењском заједницом, носиоце тих активности, временску динамику, начин евалуације, начине којима ће се обезбедити поновно укључивање свих учесника насиља, злостављања и занемаривања у ширу друштвену заједницу. Важно је да планиране мере и активности буду предузете уз учешће ученика и да буду у складу са његовим развојним могућностима.
Педагошка пракса показује да највећи број ученика испољава насиље према вршњацима као последицу неразвијених (или недовољно развијених) социјалних и комуникацијских вештина, због лошег утицаја спољашњег окружења и карактеристика породице, због специфичних индивидуалних особина (темперамент, црте личности, интелектуални дефицит, хиперактивност...), као и због лоших односа са вршњацима.
Имајући у виду ове чињенице у план појачаног васпитног рада треба интегрисати мере и активности које ће бити усмерене на отклањање напред наведених фактора ризика уз уважавање специфичних потреба ученика.
Текст је припредио Драган Грујић, просветни саветник
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.