У Пољопривредној школи са домом ученика „Ваљево“ у Ваљеву посебна пажња се дуги низ година посвећује стварању и одржавању безбедне школске средине. Стручни сарадник-школски педагог, дипл.педагог Весна Драгојловић-Весић је објаснила на који начин се врши превенција.
Специфичност наше школе је што се у њеном саставу у школском дворишту налази ученички Дом, у коме ученици-станари Дома бораве 24 часа. Капацитет Дома је 104 ученика различитих годишта (од првог до четвртог разреда средње школе), различитог пола, навика, понашања и васпитања. Све ово доприноси већим могућим ризицима за безбедност ученика. У циљу очувања безбедне средине у Дому сваке школске године се одређују посебни ризици разврстани по врстама насиља, као и превентивне мере, односно мере заштите.
Посебни ризици и мере заштите
Психичко насиље
Ризици:
- неправилни ставови према ризичном понашању (употреба психоактивних супстанци (алкохола) у дому ученика,
- изражавање емоција на социјално неприхватљив начин
- неуважавање различитости и не поштовање права других
- неразвијене вештине комуникације
- неприхватање одговорности за сопствено понашање
- васпитни стилови у породици
Превентивне активности - мере заштите
- Упознавање родитеља са правима, обавезама и одговорностима ученика у дому ученика (чланови Закона); Протоколом поступања у случају насиља и Правилником о мерама, начину и поступку заштите и безбедности ученика
- Упознавање ученика са правима, обавезама и одговорностима у дому ученика (чланови Закона); Протоколом поступања у случају насиља и Правилником о мерама, начину и поступку заштите и безбедности ученика
- Групни и индивидуални рад са ученицима у циљу савесног обављања дежурства у дому
- Развијање одговорног односа према сопственом здрављу упознавањем са здравим стиловима живота и последицама негативних животних навика
- Развијања правилних ставова према ризичном понашању и одупирање притиску вршњака кроз групни и индивидуални рад ( Примери васпитних тема: Пити или не пити, Огледало љубитеља капљице, Употреба дрога мења живот, Предности и ризици интернета...)
- Праћење понашања ученика путем свакодневног контакта у циљу стицања увида у њихов социјално психолошки статус
- Праћење понашања ученика кроз сарадњу са одељењским старешинама (најмање једном месечно)
- Организовање и реализација културних и спортских активности у дому у циљу конструктивног коришћења слободног времена (позориште, квизови, фер плеј турнири, спортске игре по принципу «сви побеђују»...)
- Израда паноа и презентација- вршњачка едукација на тему ненасиља ;
- Континуирана сарадња са родитељима како би се благовремено утицало на промену понашања ученика
- Организовање предавања и трибина за родитеље на тему ризичних облика понашања младих
Физичко насиље
Ризици:
- неразвијена одговорност према сопственој и туђој безбедности у дому (уништење или оштећење имовине дома намерно или непажњом)
- изражавање емоција на социјално неприхватљив начин
- неконструктивно реаговање у стресним ситуацијама
- неуважавање различитости и непоштовање права других
- неразвијене вештине комуникације
- неспремност да се другима пружи помоћ-„посматрачи насиља“
- подложност притиску вршњака
- утицај породичне ситуације
Превентивне активности - мере заштите
- Упознавање родитеља са правима, обавезама и одговорностима ученика у дому ученика (чланови Закона); Протоколом поступања у случају насиља и Правилником о мерама, начину и поступку заштите и безбедности ученика
- Упознавање ученика са правима, обавезама и одговорностима у дому ученика (чланови Закона); Протоколом поступања у случају насиља и Правилником о мерама, начину и поступку заштите и безбедности ученика
- Групни и индивидуални рад са ученицима у циљу савесног обављања дежурства у дому
- Групни и индивидуални рад са ученицима у циљу савесног обављања дежурства у дому
- Развијање вештина ефикасног реаговања у насилним ситуацијама кроз групни и индивидуални рад (примери васпитних тема: Конфликти и овладавање конфликтима, Конструктивно решавање сукоба, Вршњачко насиље, Насиље у нашој околини....)
- Праћење понашања ученика путем свакодневног контакта у циљу стицања увида у њихов социјално психолошки статус
- Праћење понашања ученика кроз сарадњу са одељењским старешинама (најмање једном месечно)
- Организовање и реализација културних и спортских активности у дому у циљу конструктивног коришћења слободног времена ( позориште, квизови, фер плеј турнири, спортске игре по принципу «сви побеђују»...)
- Израда паноа и презентација- вршњачка едукација на тему ненасиља
- Одговорно и савесно дежурство васпитача
- Континуирана сарадња са родитељима како би се благовремено утицало на промену понашања ученика
- Организовање предавања и трибина за родитеље на тему ризичних облика понашања младих
Дигитално насиље
Ризици:
- неприхватање одговорности за сопствено понашање
- подложност притиску вршњака
- неправилни ставови према ризичном понашању
- неразвијене вештине комуникације
- непознавање ИК технологија од стране родитеља
- непознавање могућности злоупотребе ИК технологија од стране васпитача
Превентивне активности . мере заштите
- упознавање родитеља са правима, обавезама и одговорностима ученика у дому ученика (чланови Закона); Протоколом поступања у случају насиља и Правилником о мерама, начину и поступку заштите и безбедности ученика
- упознавање ученика са правима, обавезама и одговорностима у дому ученика (чланови Закона); Протоколом поступања у случају насиља и Правилником о мерама, начину и поступку заштите и безбедности ученика
- реализација радионица са темом превенције Дигиталног насиља на васпитном раду
- израда паноа и на тему превенције Дигиталног насиља- вршњачка едукација
- организовање трибина за ученике
- организовање трибина за родитеље о електронском насиљу
- организовање стручног усавршавања за васпитаче
Захваљујући оваквој доброј пракси , која се примењује не само у Дому ученика већ и у школи и на школској економији наши ученици живе и уче у веома безбедној школској средини.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.