Осим осталих услова неопходних за обављање основне делатности, безбедност и сигурност су основни предуслови за успешан образовно-васпитни рад у школи. Одрасли који су одговорни за децу и баве се њима имају обавезу да раде и поступају у најбољем интересу детета и обезбеде им услове за најбољи могући развој. Како укључити родитеље у живот школе, стара је тема и дилема.
Родитељи имају право на партиципацију/учествовање у животу школе. Одељењски старешина је све мање у улози регулатора социјалних односа и предавача, а све више постаје партнер у педагошкој интеракцији на релaцији ученик — наставник, ученик — родитељ и родитељ — наставник.
Родитељи могу формално учествовати у програму (школски одбор, савет родитеља и сл.), али и неформално, кроз активност за промоцију школе, промоцију ненасиља и других тема актуелних у школи. Могу бити подрживачи у локалној заједници, донатори, истраживачи-евалуатори, могу реaлизовати неке активности уместо наставника и сл.
Својим личним ангажовањем, на начин који свакоме највише одговара, могу допринети да насиља буде мање.
Са друге стране, свесни смо колико је захтевно променити и васпитне моделе и обрасце понашања у породици и у релацијама родитељ — дете. Лакше их мењамо као професионалци него као родитељи. Зато према учешћу родитеља у програму треба развити стрпљење, стратегијом корак по корак укључивати родитеље и развијати атрактивне садржаје који ће учинити да се не осећају нелагодно већ подстакнуто, прихваћено и уважено. Школа је ту да осмисли различите могућности, а родитељи могу да изаберу за њих најприхватљивији начин укључивања (родитељи новинари могу да помогну да се направи добар пано или да напишу текст за школске новине, родитељи наклоњени спорту могу да организују турнир, родитељи као експерти могу да се укључе у реализацију пројектне наставе, у стварање подстицајне физичке средине у школи, старија браћа и сестре могу да буду вршњаци-помагачи и сл.).
Шта као одељењски старешина можете да урадите или предузмете како бисте придобили родитеље за сараднике?
Информишите родитеље о ономе што чините: Укључите родитеље у свој рад у стварању безбедног окружења за децу/ученике и грађењу добрих односа на свим релацијама. То можете учинити на родитељском састанку или путем порука које им шаљете, писмених или телефонских.
Подстичите добре односе: сарађујте са другим наставницима на организовању приредби, скупова на које долазе ученици и родитељи, доводите госте који би говорили о темама које интересују родитеље, позовите ученике да присуствују родитељским састанцима, редовно пишите родитељима или разговарајте с њима телефоном, задајте ученицима домаће задатке који захтевају разговор с родитељима, укључите родитеље у школске и одељењске активности…
Тражите информације од родитеља и остварите контакт: Ако неки ученик показује знаке упозорења (крши правила понашања, ризично се понаша у односу на сопствену и/или безбедност других), ступите у контакт с његовим родитељима. Уговорите састанак у школи — можете позвати педагога, психолога да присуствује.
Документујте и пратите: Направите писмену забелешку о састанку, забележите све битне податке, све закључке и договоре које сте постигли. Потребно је да останете у контакту с родитељима и да пратите поштује ли се договор, тј. да пратите даље понашање деце и све промене евидентирате у евиденционом листу ученика, досијеу или другом виду документације. Пожељно је да ваши коментари на понашање њиховог детета буду такви да буде више позитивних јер ће родитељи тада бити заинтересованији за сарадњу — у прилици су да сагледају и позитивне стране свога детета.
Савети су преузети из водича „Ка сигурном и подстицајном школском окружењу“.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.