Чувам те
национална платформа за превенцију насиља у школама
Чувам те
  • Најновији текстови
  • Тема месеца
  • Актуелне обуке
  • Видео
  • Вести
  • Контакт
  • О нама

    Чувам те

    • О националној платформи за превенцију насиља које укључује децу
    • Партнери
    • Корисни линкови
  • Шта је насиље?

    Шта је насиље и врсте насиља

    • Шта је насиље?
    • Физичко насиље
    • Психичко насиље
    • Сексуално насиље
    • Експлоатација деце
    • Дигитално насиље
    • Социјално насиље
    • Трговина људима
    • Институционално насиље
    • Насилни екстремизам
    • Занемаривање и немарно поступање
    • Злоупотреба детета и ученика
    • Вршњачко насиље
    • Насиље у школи

    Поступање у случају насиља

    • О Тиму школе за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
    • Мере које установа предузима у зависности од нивоа насиља над дететом/учеником
    • Ситуације када се укључују друге установе

    Питања и одговори

    • Најчешћа питања и одговори на једном месту
  • Актуелности

    Информативни текстови

    • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарадња у заштити деце од насиља

    Вести

    • Вести
  • Обуке

    Едукација о превенцији насиља

    • Онлајн обука за ученике
    • Онлајн обуке за запослене
    • Онлајн обуке за родитеље
    • Циљ онлајн обука
  • Пријава насиља

    Пријава насиља

    • Формулар за пријаву насиља
    • Провера статуса пријаве насиља
    • Видео упутство - Како пријавити насиље?
  • Статистика

    Статистика насиља која укључује децу

    • Статистика насиља која укључује децу
  • Контакт

    Будимо у контакту

    • Контактирајте са нама
Контакт
  • Instagram
  • Facebook
  • L
  • +
  • -
Национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
...јер
заједно
смо јачи!
Кликни овде и ПРИЈАВИ НАСИЉЕ

Одаберите категорију:

  • Сви текстови
    • Породичне теме
    • Деца и млади
    • Интернет и друштвене мреже
    • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Штампа стране Пошаљи страну
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
Читај ми

Савети за наставнике - како препознати да дете са сметњама у развоју трпи вршњачко насиља?

14. јул 2021.

Деци са сметњама у развоју и инвалидитетом у Србији, као и њиховим породицама, потребно је обезбедити свеобухватну и флексибилну подршку како би учествовала у друштву равноправно са другом децом.

Иако је последњих година дошло до значајнијег побољшања на нивоу правног оквира, деца са сметњама у развоју и инвалидитетом и даље се суочавају са значајним тешкоћама у погледу доступности и квалитета социјалних, здравствених и образовних услуга, а породице и наставници образовних установа коју похађају деца са сметњама у развоју суочавају се и са вршњачким насиљем међу њима, али и међу њима и њихових вршњака.

Сходно томе да најчешће они сами не могу да препознају да су жртве неког вида насиља, велику, скоро па главну улогу у превенцији вршњачког насиља међу њима играју њихови родитељи и наставници.

Сузана Миковић, мастер дефектолог и породични терапеут, поделила је пар савета за наставнике, односно на који начин могу најлакше препознати да дете пролази кроз неки вид вршњачког насиља.

Мастер дефектолог и породични терапеут саветује:

  • Имати увид у квалитет и садржај социјалних интеракција вршњака
  • Пратити групну динамику и водити рачуна о показатељима који указују да је дете искључено из одређених активности, али исто тако када је укључено обратити пажњу да ли вршњаци уважавају личност детета
  • Пратити понашање детета са сметњама у развоју током заједничких и слободних активности, како учествује, са ким највише комуницира, да ли вршњаци поштују међусобно личне границе и како дете реагује у различитим ситуацијама
  • Пратити невербалну комуникацију детета током дружења са вршњацима, да ли је срећно, да ли размењују информације и какве повратне информације добија од вршњака
  • Обратити пажњу да ли дете одбија да учествује у групи вршњака или са одређеним вршњаком, да ли се повлачи, да ли избегава вршњаке, да ли постаје узнемирено, тужно, потиштено анксиозно, агресивно, фрустрирано, да ли се самоповређује и слично јер такви знаци могу да буду сигнал нежељеног дешавања
  • Проверити субјективни осећај детета, питати га шта је радило, шта му се највише допало, шта би оно желело следећи пут, шта му се није допало или му није пријало и зашто, како се осећало и како би волело да се дружи
  • Размењивати информације са родитељима које се односе на оно што дете препричава из школе
  • Уколико наставник сумња из било ког разлога да је дете под ризиком од насиља и уколико дете само не признаје и нема јасних и конкретних показатеља који би насиље потврдили, важно је да му буде подршка, да гради однос поверења  и да му остави времена и простора да му се обрати.
  • Потребно је да своја запажања о могућем присуству или ризику од вршњачког насиља размени са сарадницима и да тимски даље реализују кораке
  • Важно је да наставник има у виду да је дете са сметњама у развоју вулнерабилније и изложено већем ризику да буде жртва насиља и да развија такав начин приступа који није строго контролишући и ограничавајући. Није препоручљиво презаштити дете јер га то спречава да стиче социјална искуства и развија вештине већ имати увид у мултидимензионалност интеракција и њихову динамику и пружати правовремену подршку.

Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље то можете да пријавите ОВДЕ.

Photo : Shutterstock
Photo : Shutterstock
Поделите овај текст:
  • Актуелности
  • Информативни текстови
  • Сви текстови
  • Међусекторска сарaдња у заштити деце од насиља
  • Извор: Canva
    Нова обука за наставнике: Васпитање и социјално-емоционално учење у функцији добробити и целовитог развоја деце
  • Извор: Canva
    Вршњачко насиље и деца са сметњама у развоју и инвалидитетом: Улога школе и родитеља
  • Photo: Canva
    Који приступи и методе учења могу направити разлику у савременом образовању?
  • Foto: Freepik  
    Како реаговати на изливе беса код деце?
  • Улога наставника у развоју младе личности
    Улога наставника у развоју младе личности
  • Foto: Freepik
    Стрес и сагоревање наставника
  • Foto: Freepik
    Програмирање и планирање заштите од насиља, злостављања и занемаривања
  • Foto: Freepik
    Насиље - између прописа и праксе
  • Foto: Freepik
    Улога наставника у развоју младе личности
  • Foto: tonodiaz/Freepik
    САВЕТИ ЗА ВАСПИТАЧЕ – Како подстицати уважавање различитости у вртићу?
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу
национална платформа за превенцију насиља које укључује децу



  • Влада Републике Србије

  • Канцеларија за ИТ и еУправу

  • Министарство просвете

  • Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

  • Министарство за бригу о породици и демографију

  • Министарство унутрашњих послова

  • Министарство здравља

  • Министарство информисања и телекомуникација

  • Министарство правде

  • Кабинет министарке без портфеља

Мапа сајта
Обавештење о обради података о личности
  • Instagram
  • Facebook

Веб презентација jе лиценциранa под условима лиценце Creative Commons Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 Србија