Као педагог у основној школи у пракси се сусрећем са различитим дилемама родитеља: У које активности су педагог и психолог укључени у раду са децом и наставницима? Када децу позивају на разговоре? Које радионице организују и реализују у школи?
Улога и подршка педагошко-психолошке службе у школи је мултидимензионална и обухвата различите области у васпитно-образовном систему.
Пре свега имамо актуелна дешавања којима смо окружени у дигиталној ери (велики утицај и коришћење друштвених мрежа код деце у преадолесцентском и адолесцентском периоду).
Поред тога живимо у капиталистичком друштву у којем родитељи пуно раде, а деца похађају наставу у две смене. То значи да сваке друге недеље деца буду сама током преподнева док за то време родитељи раде па се са члановима породице виде тек увече када се врате из поподневне смене из школе. Зато је у савременом друштву улога школе пре свега васпитна.
1) Које активности реализујемо са одељењским старешинама и ученицима?
Овде су на првом месту важне превентивне активности, које су битне за грађење и ширење позитивних врлина код деце. Па тако у пракси најчешће у договору са одељењским старешином реализујемо тематске радионице на актуелне теме у одељењу, а то су најчешће:
*Коришћење друштвених мрежа (предности и мане)
* Како победити трему при усменом или писменом излагању?
*Асертивни облици комуникације- стоп вршњачком насиљу
* Различите методе и технике успешног учења
*У туђим ципелама- разумевање различитих перспектива
2) Када се укључујемо у решавања проблема у одељењу?
Одељењски старешина превасходно брине о атмосфери у одељењу, али и о индивидуалним карактеристикама сваког ђака. Ова улога је веома сложена због великог броја ученика посебно у старијим разредима, зато је овде важна наша подршка и добра сарадња са родитељима ученика. Свако одељење има по два вршњачка медијатора који су прошли обуку са педагогом или психологом како могу да помогну у решавању конфликата и неговању позитивне климе у разреду. Када сумњамо на било који ниво или облик насиља у сарадњи са одељењским старешином укључује се Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља и злостављања. Руководилац Тима су педагог или психолог, али акценат је на тимској сарадњи између родитеља, наставника и ученика. Да би сарадња била успешна од изузетне важности је да родитељи одлазак код педагога не посматрају као вид санкције и казне већ искључиво као подршку за добробит детета.
3) Које активности организујемо и реализујемо за родитеље?
Прва и најважнија улога педагога и психолога је саветодавна. Уколико код детета дође до драстичних промена у понашању услед породичне или развојне кризе или уколико вам одељењски старешина укаже на промене које дете показује у школи (проблеми у комуникацији са вршњацима или пад у школском успеху) будите отворени за додатну подршку од педагошко-психолошке службе.
Такође, педагошко-психолошка служба има значајну сарадњу са другим институцијама из области менталне подршке. Саветовалиште за младе пружа индивидуалну подршку деци и њиховим родитељима. Поред тога Саветовалиште за младе у оквиру општина у којима се школе налазе организује трибине за родитеље које воде психолози, дефектолози или социјални радници. Најчешће теме трибина за родитеље су:
*Неговање родитељских компетенција и вештина
*Различити стилови комуникације са децом- како да ослушнемо потребе детета
*Родитељски надзор и праћење на друштвеним мрежама код деце
Дакле, као што је улога педагошко-психолошке службе у школи мултидимензионална тако и ми сарађујемо са широм мрежом подршке и других институција. Да би сарадња била успешна на првом месту је двосмерна и добра сарадња са родитељима ученика.
Аутор текста је Јелена Јовић, школски педагог.
Уколико ви или неко из ваше околине трпи вршњачко насиље или било који други облик насиља које укључује децу то можете да пријавите ОВДЕ.