Deca sa nekim invaliditetom ili zdravstvenim problemom vrlo često se susreću sa različitim oblicima diskriminacije u okruženju ali i u ustanovama obrazovanja, ističe na samom početku razgovora pedagog Snežana Rajković.
- U Konvenciji o pravima osoba sa invaliditetom pod osobom sa invaliditetom smatra se "osoba koja ima dugoročne fizičke, mentalne, intelektualne ili čulne teškoće, koje u interakciji sa raznim preprekama mogu ometati puno i efikasno učešće u društvu na jednakoj osnovi sa drugima." I ta jednaka osnova sa drugima često je izostavljena i deca sa invaliditetom su izložena diskriminaciji, odnosno ponašanju kojim se neopravdano pravi razlika ili nejednako postupa prema njima u odnosu na ostalu decu - govori Snežana i dodaje:
- Deca sa invaliditetom treba da imaju sva prava kao i druga deca ali i isti pristup obrazovanju, zdravstvenim uslugama i zaštiti od diskriminacije i nasilja. Teškoće postoje u svakodnevnom životu poput nedostatka prilagođenih usluga ili pristupa objektima posebno u oblasti obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite, kulture, sporta koje otežavaju život osobama sa invaliditetom poput neuvažavanja ograničenja invaliditeta sa aspekta mobilnosti npr. kretanja.
Diskiminacija u ustanovama obrazovanja može se ogledati u odbijanju upisa deteta u vrtić ili školu, neobezbeđivanju dodatne obrazovne podrške, određenog materijala ili prilagođenih udžbenika detetu kome je takva pomoć potrebna, izostavljanje dece iz pojedinih aktivnosti u toku nastave zbog invalidnosti ili bolesti a u koje dete može da se uključi, omalovažavanje deteta ili imitiranje hoda, govora, izgleda u vezi sa invaliditetom, ignorisanje ili izbegavanje kontakta sa detetom koje ima neki invaliditet ili zdravstveni problem.
Pedagog Snežana Rajković navela je i par primera koje treba poštovati kako se ne bi pravila neopravdana razlika među decom sa invaliditetom i zdravstvenim problemima i ostalom decom u ustanovama obrazovanja:
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.