Različiti oblici nasilja oduvek su bili prisutni u školama. Tridesetogodišnje radno iskustvo pokazalo mi je da, ako se u slučajevima nasilja odmah reaguje, kasnije neće biti problema. Ukoliko imamo saznanje a ne reagujemo, učenici shvataju da je takvo ponašanje "normalno" i kasnije dolazi do još većih problema.
Kako se izboriti sa oblicima digitalnog nasilja među vršnjacima, iz svog dosadašnjeg iskustva objašnjava Snežana Rajković, pedagog.
Neretko se čuje: "To je bilo i u moje vreme, pa se nije pridavao značaj" ili "To je bilo normalno a sada se to diže na neki nivo" i slično. Verbalno nasilje (psihičko i socijalno) sve je prisutnije u školama jer učenici a i mnogi roditelji ne prepoznaju šta se podrazumeva pod nasiljem. Različita dobacivanja, ogovaranja, vređanja, ruganja, nazivanja pogrdnim imenima sve su prisutnija u školama i često se prenose i na različite društvene mreže. U takvim situacijama potrebno je raditi na unapređivanju znanja učenika i roditelja o nasilju, da učenici usvoje pravila ponašanja, upravljaju sopstvenim ponašanjem u određenim situacijama, razlikuju prihvatljivo od neprihvatljivog ponašanja i slično, objašnjava Rajković na samom početku.
- Pre nekoliko godina učenik je prijavio odeljenskom strešini, da je na „viber grupi“, čiji on nije član, napisano da je on najgori u odeljenju, zajedno sa još jednim učenikom. Razmena poruka preko „viber grupe“ dogodila se u kasnim večernjim satima, u vreme vikenda, kada su učenici glasali za najbolje učenike u odeljenju, a zatim i za najgoreg učenika - govori pedagog i objašnjava postupak prevencije ovakvog slučaja vršnjačkog nasilja-
Preduzete su sledeće aktivnosti:
- Obavljen je razgovor odeljenjskog starešine sa učenicima i roditeljima učenika koji su učestvovali u dopisivanju, njih šestoro.
- U saradnji sa pedagogom održane su dve radionice za učenike: "Bonton na internetu" čiji je cilj bio da se učenici upoznaju sa pravilima ponašanja pri korišćenju interneta i gde su na kraju radionice pogledali crtani film "Lepo ponašanje na internetu", "Poštovanje različitosti, nismo svi isti" sa ciljem razvijanja tolerancije i prihvatanja različitosti, gde je na kraju radionice svako dobio diplome za ono u čemu je najbolji a na osnovu izbora drugova u odeljenju.
- Obavljen je roditeljski sastanak koji je imao za cilj obaveštavanje roditelja o događaju, sprečavanje dalje zloupotrebe društvenih mreža i ponavljanja istih ili sličnih događaja ali i da roditelji vode računa o korišćenju i organizovanju vremena za učenje, spavanje i korišćenja telefona, kao i da posebno obrate pažnju na dešavanja na rođendanima ili aktivnostima van škole kako se konflikti ne bi širili u školi. Održano je predavanje na temu "Bonton na internetu" a roditelji su upoznati i sa Digitalnim vodičem "Deca i internetu – pametno od početka".
- Praćeno je ponašanje učenika u školi od strane odeljenjskog starešine i kod kuće od strane roditelja.
- U saradnji sa profesorkom informatike, pedagogom i odeljenjskim starešinom održana je još jedna radionica za roditelje na temu "Digitalno nasilje i bezbedno korišćenje interneta i društvenih mreža" koju su roditelji ocenili kao poučnu, važnu i realizovanu u pravo vreme.
- Sigurna sam da postoji bezbroj primera čiji su rezultati bili vidljivi. Mi koji učestvujemo u vaspitanju i odrastanju dece, škola i roditelji, imamo zadatak da blagovremeno i ciljano zajedno sa decom, reagujemo na svaki oblik nasilja još na samom početku - priča i savetuje iz svog dosadašnjeg iskustva u radu sa decom Snežana Rajković, pedagog.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.