S obzirom na to da deca većinu svog vremena provode u školi, sa svojim nastavnicima/profesorima i drugarima/vršnjacima, veruje se da je nastavnik, odnosno profesor taj koji prvi primećuje problem kroz koji dete prolazi, problem između vršnjaka koji dovodi do vršnjačkog nasilja, ali i da prvi može da prepozna i uvidi da dete prolazi kroz neki vid digitalnog vršnjačkog nasilja koji se mora prijaviti, i po proceduri dalje sankcionisati i rešiti.
Emina Beković iz Nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na internetu u okviru Ministarstva trgovine, turizma i telekominikacija objašnjava kako da nastavnici zaštite dete od sajber zlostavljanja ako primete da dete prolazi kroz ovakav vid nasilja.
Obično postoje znaci koji ukazuju da je dete meta sajberbulinga ili se muči iz drugih razloga.
Treba obratiti pažnju na:
- Ako je dete postalo povučeno, nervozno, usamljeno,tužno, ljuto ili plačljivo.
- Neočekivanu promenu u okviru društvenih grupa
- Manju interakciju sa ostalim đacima u školi
- Moguće odbacivanje od strane vršnjaka
- Odbijanje školskih zadataka
- Preterana uspavanost ili manjak koncentracije u učionici i ostalim aktivnostima
- Viši nivo izostajanja
- Slabljenje imuniteta
- Suicidne ideje – ovo bi trebalo prijaviti upravi škole i roditeljima/starateljima kako bi odmah preduzeli adekvatne akcije.
Konstantno sa đacima razgovarajte o tome koji su sajtovi prikladni za njihov uzrast i zašto.
- Koristite svaku priliku da roditelje podsetite da svakodnevno obrate pažnju na to šta njihovo dete radi dok je na internetu.
- Zabrane nikako nisu rešenje, pa tako ne savetujte da je igranje igrica loše, već kroz kreativne primere i radionice pokažite koje su loše strane interneta.
- Česta predavanja i edukacije naučiće decu o opasnostima na internetu.
- Razgovarajte sa đacima šta se sve smatra cyberbullying – om. Podsećajte ih na to da se svaki vid cyberbullying – a kažnjava i da snose posledice svi koji kreiraju i dele neprimeren sadržaj.
- Postoje mnoge promene u ponašanju deteta koje je meta cyberbullying – a, obratite pažnju ukoliko ih primetite kod svojih učenika i pokušajte da razgovarate sa njima i otkrijete u čemu je problem.
- Deca koja su meta vršnjačkog nasilja na internetu postaju povučena, neraspoložena, usamljena. Odbijaju da odlaze na treninge, u školu i druženje sa drugom decom. Često se dešava da imaju suicidne ideje kao i manjak koncentracije.
- Često se dešava da deca ne žele da razgovaraju o problemu koji imaju, potrudite se da angažujete nekog u koga imaju poverenja, kao što je drugi nastavnik, psiholog ili pedagog škole.
- Pratite interakciju deteta sa njegovom okolinom.
- Škole imaju jasno definisane procedure za postupanje u slučaju pojave cyberbullying – a, ukoliko primetite da je inicijator nasilja neko iz škole, obavezno što pre uključite ceo kolektiv u rešavanje.
Ako dođete do materijala na društvenim mrežama kojim se maltretira neko od učenika prijavite to administratorima društvene mreže kako bi materijal bio što pre uklonjen. Pre nego što prijavite neprimeren sadržaj, snimkom ekrana sačuvajte dokaz o svemu šta ste pročitali.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.