Školska klima je ukupan kvalitet i karakter školskog života. Pozitivna školska klima u velikoj meri sprečava nasilje u školama. Nastavnici i administratori mogu podstaći pozitivnu školsku klimu primenom sledećeg:
Učite ljubaznosti i empatiji
Deca od malih nogu treba da znaju kakav uticaj njihovo ponašanje ima na druge. Treba ih naučiti da vide tuđe perspektive kako bismo im pomogli da emocionalno razumeju druge ljude.
Identifikujte „prolazno ponašanja“ i „znakove upozorenja“
Nastavnici su često zauzeti, ali ako se odvoji vreme kako bi se identifikovali „znakovi upozorenja“ nasilja i odmah zaustavila ova mala ponašanja, buduće nevolje se mogu izbeći. Primeri „prolaznog ponašanja“ uključuju prevrtanje očima, dozivanje imena, produženo gledanje u nekoga, okretanje unazad, ignorisanje i okrutno smejanje ili podsticanje drugih da se smeju.
Kreirajte osećaj zajednice
Neka škola ili učionica budu kao zajednica. Kada učenici osećaju da su njihovi vršnjaci deo njihove grupe ili zajednice, biće manje verovatno da će doći do napada, i veća je verovatnoća da će se suprotstaviti drugim učenicima koji vrše nasilje i „razbijaju“ zajednicu koju su pomogli da se izgradi.
Koristite umetnost
Umetnost može biti moćno sredstvo u pomaganju učenicima da razmisle i izraze sebe kada je u pitanju nasilje u školama. Na primer, učenici bi mogli da napišu kreativnu priču o vršnjačkom nasilju. Moglo bi da postoji takmičenje za izradu umetničkih plakata protiv vršnjačkog nasilja koji će biti postavljeni po školi i drugo.
Učestvujte u simulacijama
Zabavna interaktivna ideja koja pomaže u smanjenju všnjačkog nasilja u školi je da učenici zajedno učestvuju u simulacijama. Na primer, neka razred zajedno odglumi situaciju vršnjačkog nasilja i istražuje alternativne načine rešavanja sukoba. Ovo će povećati njihovu empatiju i pomoći im da se udruže kako bi došli do rešenja za sprečavanje nasilja u školi.
Donesite mirna rešenja
Mirna rešenja su odgovori na vršnjačko nasilje, a ne širenje mržnje. Nemojte vršiti pritisak na izvršioca nasilja, niti podsticati mržnju ili nasilje kod učenika koji su pretrpeli nasilje.
Postavite jasna, primenljiva pravila
Ako se sprečavanje nasilja ističe kao deo pravila u školi i učionici, verovatno će postojati bolja prevencija. Pravila treba da budu u pozitivnom smislu, da pokrivaju više scenarija i da budu prikladna uzrastu.
Nagradite pozitivno ponašanje
Kada učenici urade nešto loše, bude im jasno stavljeno do znanjlj. Kada učenik uradi nešto dobro, važno je skrenuti pažnju i na to. Ovo pokazuje učenicima da loša pažnja nije jedina vrsta pažnje.
Koristite otvorenu komunikaciju
Komunikacija je ključna za prevenciju nasilja. Kada deca osećaju da mogu da razgovaraju sa odraslima u svojoj zajednici, veća je verovatnoća da će prijaviti vršnjačko nasilje, a manja je verovatnoća da će izbeći vršnjačko nasilje tako što će verbalno izraziti svoja osećanja.
Nadgledajte određena mesta
Identifikujte delove škole ili određene lokacije na kojima se čini da ima više incidenata i neka nadzornik razreda ili školsko osoblje patroliraju tim područjem povremeno.
Svako dete je drugačije
Imajte na umu da će svako dete drugačije reagovati na vršnjačko nasilje ili na kaznu nakon što je izvšilo nasilje. Prilagodite svoje metode pojedinačnom detetu.
Slušajte!
Postavljajte pitanja, ostanite uključeni i budite u toku sa onime što se dešava u školi.
Preduzmite akcije
Ako saznate da se nasilje dešava u školi, preduzmite korake da to sprečite. Počnite tako što ćete identifikovati situaciju i razmišljati o uzrocima. Razgovarajte sa svojim detetom ako ste roditelj, ili sa svom decom koja su uključena ako ste učitelj. Izradite akcioni plan da sprečite vršnjačko nasilje i razjasnite naredne korake ako ono ne prestane.
Povežite se
Pomozite svom detetu ili učeniku da se poveže sa drugim prijateljima tako što ćete organizovati grupe za igru, sesije učenja ili ponuditi da ih odvezete do kuće prijatelja vikendom. Što je vaše dete više povezano, manja je verovatnoća da će doživeti vršnjačko nasilje.
Verujte da će vaše dete biti dobro
Može biti teško znati da je vaše dete doživelo nasilje u školi, ali uz vašu podršku i pomoć to može prevazići. Zapamtite da će s vremenom vaše dete biti dobro.
Psiholog Silvia Radić ističe da je veoma važno da radimo na stvaranju atmosfere u kojoj deca imaju puno poverenje u odrasle.
- Važno je omogućiti deci da imaju poverenje u odrasle, a za to treba da se pobrinu odrasli. U porodici i u školi treba jačati samopoštovanje i samopouzdanje kod dece. Podržati dete da prijavi nasilje se ne sastoji u pukom pozivu za prijavljivanje već u pružanju kompletnog bezbednog okruženja koje osim normativa, strategije u postupanju i pružanju zaštite i uslova za reintegraciju u društveno okruženje, treba da bude potpomognuto negovanjem opšte nenasilne klime.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.