Čuvam te
nacionalna platforma za prevenciju nasilja u školama
Čuvam te
  • Najnoviji tekstovi
  • Tema meseca
  • Aktuelne obuke
  • Video
  • Vesti
  • Kontakt
  • O nama

    Čuvam te

    • O nacionalnoj platformi za prevenciju nasilja koje uključuje decu
    • Partneri
    • Korisni linkovi
  • Šta je nasilje?

    Šta je nasilje i vrste nasilja

    • Šta je nasilje?
    • Fizičko nasilje
    • Psihičko nasilje
    • Seksualno nasilje
    • Eksploatacija dece
    • Digitalno nasilje
    • Socijalno nasilje
    • Trgovina ljudima
    • Institucionalno nasilje
    • Nasilni ekstremizam
    • Zanemarivanje i nemarno postupanje
    • Zloupotreba deteta i učenika
    • Vršnjačko nasilje
    • Nasilje u školi

    Postupanje u slučaju nasilja

    • O Timu škole za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
    • Mere koje ustanova preduzima u zavisnosti od nivoa nasilja nad detetom/učenikom
    • Situacije kada se uključuju druge ustanove

    Pitanja i odgovori

    • Najčešća pitanja i odgovori na jednom mestu
  • Aktuelnosti

    Informativni tekstovi

    • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja

    Vesti

    • Vesti
  • Obuke

    Edukacija o prevenciji nasilja

    • Onlajn obuka za učenike
    • Onlajn obuke za zaposlene
    • Onlajn obuke za roditelje
    • Cilj onlajn obuka
  • Prijava nasilja

    Prijava nasilja

    • Formular za prijavu nasilja
    • Provera statusa prijave nasilja
    • Video uputstvo - Kako prijaviti nasilje?
  • Statistika

    Statistika nasilja koja uključuje decu

    • Statistika nasilja koja uključuje decu
  • Kontakt

    Budimo u kontaktu

    • Kontaktirajte sa nama
Kontakt
  • Instagram
  • Facebook
  • Ћ
  • +
  • -
Nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
...jer
zajedno
smo jači!
Klikni ovde i PRIJAVI NASILjE

Odaberite kategoriju:

  • Svi tekstovi
    • Porodične teme
    • Deca i mladi
    • Internet i društvene mreže
    • Međusektorska saradnja u zaštiti dece od nasilja
Štampa strane Pošalji stranu
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Deca i mladi
Čitaj mi

Šta je asertivni način komunikacije i zašto deca treba da ga znaju?

8. februar 2021.

Asertivnost se definiše kao zauzimanje za lična prava i izražavanje misli, osećanja i stavova na direktan, iskren, umeren i adekvatan način, uz poštovanje drugih ljudi. S obzirom da je ovo relativno nov pojam u psihološkoj literaturi postavlja se pitanje kako razviti i "naučiti" dete ovakvom vidu komunikacije.

Psiholog Branka Oreščanin je na nekoliko primera objasnila značaj asertivnog načina komunikacije i na koji način se on uči.

- Često se nalazimo u dilemi kako da vodimo razgovor čiji ishod može biti vrlo neprijatan za jednu stranu. Često čujemo neke od fraza i saveta: "Ne budite previše slatki jer će vas ljudi progutati, niti previše gorki jer će vas ispljunuti", ili "Neki od nas nemaju 'dlake na jeziku' i  čvrsto se drže svog stava", "Što na umu to na drumu" tj. sve što misle kažu direktno u lice, pa "kud puklo da puklo"... Ali ostaje pitanje: Kako neprijatnu istinu reći, a  nakon toga ipak (ne)uteći? Drugi se pak drže stava, "Neću mnogo da talasam i govorim šta nije u redu, jer može biti neprijatnih posledica". Razlozi za ovo mogu da budu subpermisivan položaj u odnosu na nadređenu osobu kojoj se obraćamo ili naša želja da ne pokvarimo odnos sa bliskom osobom i strah od odbacivanja. Tada se nameće pitanje, kojim rečima da kažemo otvoreno šta mislimo o nekome/nečemu a istovremeno i da sačuvamo dobar odnos? Postoji li neki stil koji je između ove dve krajnosti: agresivnog i pasivnog stila? Asertivnost je nešto između kao "zlatna sredina" - štitimo sebe, ali poštujemo i druge.

Asertivnost uključuje sposobnost da kažemo "NE", da ne udovoljavamo očekivanjima drugih po svaku cenu, da iznesemo mišljenje o nečijem postupku ili svoje viđenje neke situacije, da pokažemo emocije i postavimo zahteve, a da pri tom istovremeno vodimo računa i o pravima drugih.

Deca o asertivnom načinu komuniciranja treba da uče od malena.

Kako bismo to postigli, decu treba ohrabrivati da iskažu svoja osećanja, podsticati ih da istaknu svoje mišljenje o nečemu kad god imaju potrebu za tim, učiti ih da se zalažu za svoje potrebe, da se zauzmu za sebe, da uvažavaju potrebe drugih. Treba ih naučiti da u nekim životnim situacijama otvoreno i jasno kažu "NE" ili odbiju neku ponudu koja im se ne sviđa, naravno, ne misli se na odbijanje odlaska u krevet posle devet ili na ponuđeni  obrok – spanać. Potrebno je razvijati socijalne veštine i veštine nenasilne komunikacije, odnosno podsticati ih na tzv. JA – poruke.

U dvosmernoj komunikaciji deca treba da koriste model dobre komunikacije. Da bi dete moglo da razvije asertivni govor, potrebno je kod njega razviti pojam o njegovim osnovnim elementima.

To podrazumeva da jasno izrazi ono što mu smeta, da navede razloge zbog čega mu to smeta, da se izrazi kako se oseća zbog toga, da se izjasni šta o tome misli, da opiše kako to na njega utiče i da formuliše jasan zahtev šta želi da se učini povodom toga.

- Vaspitni stil roditelja svakako ima uticaja na razvoj asertivnosti kod dece. Dominacija, ponižavanje i degradiranja kao i bolećivost i tolerisanja bez granica - neće dovesti do razvoja asertivnosti. Ako se od deteta traži slepa poslušnost, ako se ono grdi ili kažnjava svaki put kada se suprotstavi roditelju, ili se, sa druge strane, detetove potrebe zadovoljavaju samo kada ono postane nepodnošljivo bučno, plače, valja se po podu - to neće pogodovati razvoju asertivnog ponašanja - objašnjava Oreščanin.

Ono čime roditelji mogu da podstaknu asertivnost je da daju lični primer kroz aktivno slušanje detetove priče, dvosmernu komunikaciju, jasan, direktan govor u komunikaciji bez okolišanja, kritikovanje loših postupaka, a ne deteta u celini, spremnost da pohvale dete za učinjeno, preuzimanje svog dela odgovornosti u nekom konfliktu, prihvatanje kritike ili razvijanje empatije.

Kada je reč o nastavnicima, oni u saradnji sa stručnim saradnicima i sa nastavnicima izborne nastave mogu da organizuju radionice gde bi na primerima učenici mogli da vežbaju asertivno izražavanje. Jedni drugima mogu poslužiti kao socijalno ogledalo. Učenici bi savladavali asertivne tehnike i tako utvrdili asertivnu komunikaciju kao model naročito primenjiv u konfliktim situacijama. Takođe, nastavnici mogu ličnim primerom  da pokažu spremnost kada se npr.učenici bune i osporavaju dobijenu ocenu, da prihvate kritiku, traže argumente i tek onda daju konačni sud. Npr: Kada vičeš na mene to me ljuti jer te čuje cela škola... Molim te, prestani da vičeš i reci šta želiš?

 

Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.

Foto : Shutterstock
Foto : Shutterstock
Podelite ovaj tekst:
  • Aktuelnosti
  • Informativni tekstovi
  • Svi tekstovi
  • Deca i mladi
  • Nova obuka za učenike: Spreči konflikt pre nego što počne!
    Nova obuka za učenike: Spreči konflikt pre nego što počne!
  • Izvor: Canva
    Kako čitanje obogaćuje vokabular i poboljšava komunikaciju kod dece?
  • Izvor: Canva
    Svetski dan zdravlja: Kako izgraditi zdrave navike kod dece i mladih?
  • Izvor: Canva
    Mećunarodni dan za eliminaciju rasne diskriminacije: Kako stati na put rasnoj diskriminaciji?
  • Sport i deca: Kako fizička aktivnost doprinosi fizičkom, mentalnom i socijalnom razvoju?
    Sport i deca: Kako fizička aktivnost doprinosi fizičkom, mentalnom i socijalnom razvoju?
  • Foto: Canva
    Petarde nisu za decu! Bezbednost je uvek na prvom mestu!
  • Foto: Canva
    Metode motivisanja učenika, prilagođene današnjim generacijama
  • Nova obuka za učenike: Trgovina ljudima - Prevencija, prepoznavanje, prijava i podrška. Zašto je važno da o ovom pričamo?
    Nova obuka za učenike: Trgovina ljudima - Prevencija, prepoznavanje, prijava i podrška. Zašto je važno da o ovom pričamo?
  • Foto: Freepik
    Kako da škola bude više od mesta za učenje?
  • Kako zaštiti dete od diskriminacije u predškolskoj ustanovi ili školi?
    Kako zaštiti dete od diskriminacije u predškolskoj ustanovi ili školi?
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu
nacionalna platforma za prevenciju nasilja koje uključuje decu



  • Vlada Republike Srbije

  • Kancelarija za IT i eUpravu

  • Ministarstvo prosvete

  • Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

  • Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju

  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

  • Ministarstvo zdravlja

  • Ministarstvo informisanja i telekomunikacija

  • Ministarstvo pravde

  • Kabinet ministarke bez portfelja

Mapa sajta
Obaveštenje o obradi podataka o ličnosti
  • Instagram
  • Facebook

Veb prezentacija je licencirana pod uslovima licence Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerada 3.0 Srbija