Mlada osoba samopovređivanje koristi kao način da se oslobodi emocionalnog bola, posebno pojačanih emocija poput: besa, stida, tuge, krivice, samoprezira.
Samopovređivanje može dovesti samo do privremenog i prolaznog osećaja smirenosti, uspostavljanja kontrole nad sopstvenim životom. Zbog toga se različiti vidovi samopovređivanja ponavljaju, tokom dužeg vremenskog perioda.
Iako ne spada u mentalne bolesti, kada se prepoznaju i otkriju znaci samopovređivanja, zbog rizika, komplikacija i posledica po mentalno zdravlje , neophodno je preduzeti određene mere lečenja.
PODRŠKA LEKARA, SLUŽBE ZA MENTALNO ZDRAVLjE, STRUČNE OSOBE U ŠKOLI.
Da ne zaboravimo, kod fizičkog samopovređivanja, zbog rizika od infekcija, neophodno je i medicinsko zbrinjavanje rana/povreda.
KOMUNIKACIJA! KOMUNIKACIJA! KOMUNIKACIJA!
Razgovarajte sa detetom, ali bez vikanja, pretnji i kritika koje mogu izazvati kontra efekat i povećati rizik od nastavka samopovređivanja.
Kada dete pokaže želju da razgovara o onome što mu se dešava, pokažite mu da ste tu za njega, slušajte , bez preteranih pitanja. I ne osuđujte !!! Ukažite im i pokažite na stvari u kojima su dobri, uspešni (posebno kod adolescenata sa niskim samopoštovanjem).
Stavite fokus na ono što izaziva njihova osećanja, a ne na sam čin samopovređivanja. Zamolite dete da vam kaže kada osteti da ima potrebu da nanese sebi bol. Predložite nešto što bi mladoj osobi pomoglo da se suoči sa teškim osećanjima i/ili pitajte da ona sama kaže šta bi najviše pomoglo.
Jedan od načina podrške jeste PREUZIMANjE KONTROLE NAD SITUACIJOM (racionalno planiranje neke radnje može redukovati stres i negativne emocije). Na primer, ako adolescent treba da se suoči sa nekom manje poznatom situacijom, ili situacijom koja kod njega izaziva nesigurnost, može uraditi neka istraživanja o tome, kako bi stekli sliku o tome šta ih očekuje. To dovodi do smanjivanja osećaja da nemaju kontrolu nad situacijom, a samim tim i rizik od samopovređivanja.
Izražavanje na KREATIVAN NAČIN jeste jedan od vidova samopomoći. Pisanje, umetnost, muzika, igranje, sviranje mogu poslužiti kao načini za izražavanje emocija. Na primer, pisanje o tome šta stvara stres i anksioznost u određenoj sutuaciji, može pomoći mladoj osobi da identifikujete ono što dovodi do stresa.
RELAKSACIJA kroz stvari/radnje koje osoba voli.
Ukoliko samopovređivanje nastaje usled disfunkcionalnih porodičnih odnosa, zanemarivanja, različitih vidova zlostavljanja, neophodno je uključivanje stručnih lica iz različitih institucija!
Članak je napisala Zorica Veljković, diplomirani psiholog, savetnik-spoljni saradnik za zaštitu učenika od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja isred ŠU Zaječar