Autor teksta je mr Maja Petakov Vucelja, psiholog u OŠ „Žarko Zrenjanin“, Novi Sad i savetnik - spoljni saradnik za zaštitu od nasilja Ministarstva prosvete.
Nažalost, svedoci smo da je digitalno nasilje u ekspanziji. U vreme korone, kada su deca bila usmerena na učenje preko raznih platformi, školska praksa je pokazala da je došlo do naglog porasta digitalnog nasilja.
Kako se definiše digitalno nasilje?
Postoje brojne definicije digitalnog nasilja. Sveobuhvatna definica elektronskog nasilja glasi: „Elektronsko ili digitalno nasilje i zlostavljanje je zloupotreba informacionih tehnologija koja ima za posledicu povredu druge ličnosti i ugrožavanje dostojanstva i ostvaruje se slanjem poruka elektronskom poštom, SMS- om, četovanjem, uključivanjem u forume, društvene mreže, putem veb-sajta i slično“ (iz prezentacije: Bezbednost dece na internetu, seminar za nastavnike, organizator: Save the children). Digitalno nasilje je kompleksno, jer predstavlja fuziju svih oblika zlostavljanja deteta od ekspoatacije dece, verbalnog, emocionalnog i seksualnog zlostavljanja do fizičke torture. Zato je dobra organizacija preventivnih aktivnosti čiji je cilj prevencija nasilja uopšte, sa naglaskom na digitalno nasilja , neophodna i obavezna. One treba da budu multidisciplinarne, odnosno da se uključe svi aktere školskog života dece, što znači da se kreiraju na relaciji roditelj-učenik-nastavnik.
Preventivne aktivnosti je važno planirati sa učenicima i mlađih i starijih razreda, i sa njihovim roditeljima. Sa učenicima nižih razreda ( od I do IV razreda), preporučujemo da se učitelji oslone na odličan materijal koji se nalazi na sajtu Užičkog centra za prava deteta. Na tom sajtu učitelji mogu koristiti odlične crtane filmove koji se bave prevencijom digitalnog nasilja (https://digitalni-vodic.ucpd.rs/crtani-filmovi/?lng=lat).
Kada su u pitanju učenici starijih razreda, postoje brojni korisni materijali koje nastavnici mogu da koriste u radu sa decom. Odličan kratak promo spot „Biraj reči, hejt spreči (https://www.youtube.com/watch?v=v5Y6KEq-7d4), preporučujemo za rad sa učenicima V i VI razreda. Ovaj kratak film može da predstavlja uvodnu aktivnost na osnovu koje će nastavnik moći da proširi priču o dobrim i lošim stranama interneta i kako zaustaviti digitalno nasilje. Za učenike VII i VIII razreda, preporučujemo filmove Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. U našoj školskoj praksi, deca su konstruktivno odreagovala na sadržaj filma: „Bezbednost dece na internetu-Ne komuniciraj sa nepoznatim osobama putem interneta.“
Preventivne aktivnosti sa roditeljima:
Najbolji način da informišemo roditelje o opasnostima korišćenja interneta od strane dece, ali i dobrim stranama interneta su svakako roditeljski sastanci. U radu sa roditeljima, može se koristiti sledeći materijal:
A šta ako se digitalno nasilje ipak dogodi?
Naveli bi primer iz prakse, koji se često dešava u školskoj praksi.
Dete nižeg razreda pravilo je viber grupe u koje je uključivalo decu iz razreda i davalo je pogrdne nazive grupama, vređajući drugo dete iz odeljenja. Tom prilikom javno je sugerisalo drugim učenicima da vređaju navedeno dete.
PREDUZETE AKTIVNOSTI:
Planirane su i realizovane radionice sa odeljenjem u cilju negovanja prijateljstva i prevencije digitalnog nasilja. Korišćeni su crtani filmovi Užičkog centra za prava deteta. https://digitalni-vodic.ucpd.rs/crtani-filmovi/?lng=lat).
Dalja saradnja sa Timom za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, i praćenje efekata preduzetih aktivnosti.
Ukoliko vi ili neko iz vaše okoline trpi vršnjačko nasilje to možete da prijavite OVDE.